top of page

נופים מעיינות וזיכרון באזור מבשרת  - 17/7/2020

אורך המסלול: כ- 29 ק"מ, טיפוס מצטבר: 650 מטר, זמן ברוטו  4:02 שעות, מזה במנוחה כ-  1:25 שעות, קושי פיזי - בינוני + , קושי טכני: בינוני.

בקצרה: מסלול קווי בהרי ירושלים, הכרוך בהקפצת רכב קצרה מאבו גוש למוצא. המסלול כולל שני סינגלים - סינגל עין רפא של קק"ל בתחילת המסלול וירידה בנחל חלילים, שאינה רכיבה במלואה.

המסלול נבנה על פי  רז גורן, שרכב לאחרונה במסלול מעגלי שהחל והסתיים באנדרטת פורצי הדרך לירושלים.

המסלול המוצע כאן דומה ברובו, אך מתחיל בחניה שמול המסעדה הלבנונית באבו גוש (נקודה 1). יש להקפיץ את רכב האיסוף לחניון שליד "הבית האדום" (לשעבר במוצא), ירידה ימינה לאחר מנהרות הקסטל  והמשך עד לחניון (נקודה 18).

מנקודת ההתחלה נחצה על גבי גשר לכביש המוביל לכפרים עין נקובא ועין רפא. יש לרכב כאן בזהירות עקב תנועת המכוניות הלא תמיד זהירה בדרך זו.

הדרך נכנסת לנחל כיסלון ומשמאלנו נראה מייד את מעיין עין לימון (נקודה 2), אליו יש לטפס מעט. זוהי נקודה פופולרית למנוחה וטבילה, למרות שאנחנו עדיין ממש בתחילת המסלול.

מהמעיין נחצה את הואדי ונטפס בתלילות בגדה הצפונית עד לכניסה לסינגל עין לימון (חלקו הדרומי של סינגל עין רפא). שימו לב שהכניסה לסינגל היא מצד ימין של הדרך. הסינגל אינו מאד טכני וחלקו עובר בנוף מרהיב, שמדרג אותו במקום מכובד ברשימת הסינגלים הנופיים בישראל.

בנקודה 3 אנו נוטשים את הסינגל שממשיך מטה וממשיכים ישר בדרך רחבה, בפיצול הבא בוחרים בשביל הימני, שמטפס לכוון הישוב שואבה. עוברים שער רכב וממשיכים ברחוב האלון עד סופו, פונים ימינה ברחוב הדולב ומגיעים לכיכר (נקודה 4) בה נמשיך ישר ונעבור במנהרה מתחת לכביש ת"א-ירושלים. נגיע לכיכר נוספת (נקודה 5) נמשיך בה ישר לדרך שמתעקלת ימינה במקביל לכביש.

נרכב בדרך, כשמשמאלנו אנדרטת פורצי הדרך לירושלים וחניון פורצי הדרך שבו מיצג הנצחה ללוחמי הגדוד השישי של הפלמ"ח (נקודה 6).

כאן נפנה שמאלה ונרד עד לצומת (נקודה 7) בו נפנה ימינה ונטפס בתלילות עד למפגש עם כביש אבו גוש - נוה אילן, סמוך ליד השמונה (נקודה 8).

פונים ימינה ורוכבים על המדרכה בצד הכביש ובהמשך בזהירות על הכביש, אחרי 2 ק"מ בוחרים בסעיף השמאלי במסעף דרכים וכעבור עוד 300 מטר פונים בנקודה 9 שמאלה בכביש לכוון נטף.

כעבור כ- 1 ק"מ בעליה בכביש נפנה ימינה בדרך מסומנת שחור (נקודה 10). לפני כן, ניתן ומומלץ לנוח בחניון הפיקניק של הר הרוח שמשמאלנו.

רוכבים מזרחה על הדרך הרחבה קרוב ל- 3 ק"מ, משמאלנו גדר ההפרדה והכפר קטנה. בנקודה 11 פונים ימינה בדרך סלולה שמטפסת עדה כביש להר אדר (נקודה 11A).

חוצים את הכביש לדרך מסומנת אדום, שלאחר כ-2 ק"מ מסתעפת שמאלה לדרך מסומנת בכחול (נקודה 12), שיורדת בהמשכה בסרפנטינות תלולות וחוצה את ערוץ נחל כיסלון (נקודה 12A). מי שרוצה לטבול בעוד מעיין קרוב, יכול לנטוש לרגע את המסלול ולפנות ימינה בערוץ הנחל (שביל כחול). כעבור כמה מאות מטרים תגיעו לעין נקופה החביב בו ניתן לטבול (מסומן בעיגול כחול במפה).

אנחנו לא רכבנו למעיין  שם, חצינו בנקודה 12A את הואדי והתחלנו בעליה תלולה לכוון מבשרת ציון. לקראת סוף העליה מגיעה הדרך לצומת T בה נפנה שמאלה ונכנס אל הישוב עד לכיכר (נקודה 13).

כאן יש קטע "הלוך חזור", בו נכון לנו ביקור בשני אתרים: האחד באנדרטה הקרוה יד אסא שבמוצב הירדני לשעבר, שייח' עבד אל עזיז, בו יש סיפור מורשת קרב מעניין (נקודה 14).

בהמשך הדרך, עוד חצי ק"מ משם, יש בור מים גדול (מכונה בור עזיז) מכוסה במכסה (נקודה 15). המים בסבור צוננים וטובים לרחצה ויש מהמקום נוף יפה לכוון ירושלים. אנא זכרו לסגור את דלתות הבור כשאתם עוזבים את המקום.

מכאן נחזור על עקבותינו בירידה לכיכר (נקודה 13). נפנה שמאלה לרחוב כרמל ובכיכר הבאה ימינה בדרך הראל הרחבה (יש לרכוב על המדרכה משמאל לדרך).

בכיכר הבאה נפנה שמאלה לרחוב הברוש. כאן למעשה הכניסה לסינגל חלילים, אולם כיוון שיש עבודות בניה במקום, פנינו בכיכר הקרובה (נקודה 16) שמאלה לרחוב השלום ומשם נכנסו לנחל חלילים דרך חניה של בית ספר ופגשנו את השביל המסומן ירוק שבערוץ הנחל. הסינגל עצמו רכיב בחלקו, אבל יש בו כמה מעברים שבהחלט לא עבירים לאופניים. אנא נקטו כאן משנה זהירות.

אורכו של הסינגל כ- 2 ק"מ ובסיומו יוביל אותנו המסלול ימינה עד לכביש (נקודה 17). נפנה שמאלה ונחצה את כביש 1 מתחתיו ובכיכר ימינה עד לחניון בו השארנו את רכב האיסוף (נקודה 18).

מפת המסלול (יש להקליק על המפה לקבלת מפה גדולה יותר להורדה והדפסה). המפה נלקחה מתוכנת   TWONAV LAND עליה מותקנות מפות SHVIL-NET
גרף גבהים
קישורים להרחבת הידע

השימוש במידע המוצג באתר הוא על אחריות הגולשים. כל מטייל ורוכב אחראי לבטיחותו ואין הנהלת האתר נושאת באחריות כלשהי.