top of page

חוויה מדברית בהר חמרמר ונחל פרס - 29/12/17

אורך המסלול: כ- 30 ק"מ, טיפוס מצטבר: כ- 440 מ', זמן ברוטו 5:36 שעות, מזה במנוחה: 2:03. קושי פיזי: בינוני, קושי טכני: בינוני+, קושי נווט: קשה

בקצרה: מסלול מרהיב הנוגע בנופים הפראיים של מזרח הנגב, בואכה הערבה. מסלולים דומים פורסמו בעבר בכמה גרסאות, עם הבדלים קלים שונות ע"י רז גורן, דודי אלון, אילן שחם ואחרים.

לפני יציאה לטיול נדרש לשים לב לנקודות החשובות הבאות:

1. המסלול מיועד לרוכבים מנוסים בנווט בשטח בכלל ובמדבר בפרט, כיוון שאינו עובר תמיד בשבילים מסודרים וברורים. נדרש לנווט בעזרת  מכשיר GPS/טלפון, טעון בקובץ המסלול ובעל חיי סוללה ארוכים או סוללת גיבוי. שימו לב שקל מאד לסטות מהמסלול ללא תשומת לב מספקת.

2. המסלול אינו מהקשים ביותר מבחינה פיזית או טכנית, אולם מעת לעת נדרשת התמודדות עם רכיבת בשטח לא נוח, זרוע אבנים. בסיום המסלול יש גם ירידה טכנית ותלולה. מומלץ לקחת צמיג או שניים רזרביים לקבוצה.

3. כיוון שהמסלול חוצה רכסים וגאיות ועובר בשבילים לא מסודרים, שבחלקם לא מופיעים במפה, התקשינו לתארו באופן מפורט ועל כן הסתפקנו בנקודות ודגשים מרכזיים.

4. שימו לב שהמסלול עובר בחלקו בסינגלים ושבילים צרים, בתוך שמורות טבע שאסורים על פי החוק ברכיבת אופניים.

5. הטיול אינו נכנס לערוץ נחל אשלים, בו ארע אסון אקולוגי (דליפת חומצה) ביולי 2017, אך עובר מעליו.

6. המסלול אינו מעגלי - יש לדאוג לרכב איסוף בתחנת הדלק בצומת הערבה.

נקודת ההתחלה היא ליד מפעל פוספטים ערד. מכביש 25 (דימונה - צומת הערבה) נפנה צפונה בצומת צפית (כביש 258)  ולאחר כ- 1.5 ק"מ נפנה שמאלה בכוון המפעל. אנחנו נסענו כמה מאות מטרים עד הצומת הראשון, שם התחלנו את הרכיבה (נקודה 1).

רוכבים כברת דרך קצרה בחזרה לכביש הראשי וחוצים אותו מזרחה. כעבור זמן קצר נכנסנו לשטח מגודר, פנינו ימינה ויצאנו מהשטח  לאחר כחצי ק"מ על ידי מעבר הגדר.

המשכנו צפונה, כשמשמאלנו בריכות המפעלים. ניתן להבחין משמאלנו בפרצה בקיר הבריכות, שגרמה לדליפה לנחל אשלים. גם התחושה בקרקע עליה אנו רוכבים מעידה על מה שהתרחש כאן.

בק"מ 3.1 לערך (נקודה 2) מתעקלת הדרך ימינה (מזרחה).

בק"מ 4.8 לערך (נקודה 3) חוצים דרך עפר רחבה מסומנת בסימון שחור וסימון שביל ישראל.

בק"מ 7 לערך אנו יורדים אל תוך ואדי ורוכבים כמה מאות מטרים על"מרפסת נוף" יפה (נקודה 4), מקום אידיאלי להפסקה הראשונה בטיול.

השביל ממשיך בואדי, עובר לגדה השמאלית וחזרה לימנית. בק"מ 8.7 לערך (נקודה 5) פונים בחדות ימינה ופוגשים במהרה סימון שביל כחול. נפנה בו ימינה ונרכב בסינגל מהנה בתוך ערוץ נחל.

בק"מ 10.4 לערך (נקודה 5) עוזבים את ערוץ הנחל שמאלה. הדרך הובילה אותנו דרך ואדיות, אוכפים ושבילים ברורים יותר או פחות עד מעל הערוץ המרהיב של נחל אשלים (נקודה 7, ק"מ 15 לערך). בעת ביקורנו עדיין ניתן היה לחוש בריח הרע העולה מן הנחל, עדות לאסון דליפת החומצה לנחל (יולי 2017).

נרכב מעל ערוץ הנחל ונהנה מהנוף המרהיב לכוון מישור עמיעז וים המלח. נעבור בסמוך לפסגת הר חמרמר - הנקודה הבולטת באזור. בנקודה 8 (ק"מ 16.5 לערך) יש מרפסת יפה לצילומים והפסקה.

מכאן, נעקוב אחר המסלול, הפונה ימינה ולאחר מכן שמאלה, עד שמגיע לשפת מצוק יפה נוסף (נקודה 9, ק"מ 17.8 לערך).

המסלול פונה ימינה, מטפס ויורד חליפות, עש שהוא מגיע למסוע האשלג שחוצה כאן את נחל אדמון על גבי גשר (נקודה 10, ק"מ 20.2 לערך). נעלה על הגשר בשביל הצר הצמוד למסוע. ההליכה על הגשר איטית ומחייבת הסעת האופניים על גלגל אחד.

לאחר הגשר נרכב עוד מעט במקביל למסוע וכעבור כברת דרך קצרה נפנה שמאלה בשביל מקביל לדרך (נקודה 11) ומיד נרד שמאלה בדרך רחבה המשמשת את עובדי המסוע. כאן נכונה לנו עליה קצרה ותלולה, מתחברים להרף עין לדרך מסומנת בשחור שמתעקלת שמאלה, אך אנו נעזוב אותה ונמשיך ישר בירידה תלולה.

בק"מ 22.7 לערך (נקודה 12) פוגשים בדרך מסומנת ירוק ופונים שמאלה. זהו שביל נחל פרס, שילווה אותנו עד סוף המסלול.

נמשיך בדרך זו בירידה מהנה ומהירה. בק"מ 25 לערך נסטה ימינה לביקור בגבי פרס היפים (נקודה 13). אם יתמזל מזלנו, נראה את הגבים מלאים במים (נכון לתאריך הביקור, הגבים היו יבשים לגמרי). בכל מקרה, זו עוד נקודה מומלצת להפסקה.

נמשיך בגדתו השמאלית (הצפונית) של נחל פרס המצוקי בק"מ 26.5 לערך יורדים ברגל אל ערוץ הנחל (נקודה 14). שימו לב שהשביל הירוק מטפס אל הגדה השניה (הדרומית) של הנחל ובו נבחר. אין להמשיך בתוך הערוץ שאינו עביר לאופניים.

נמשיך ברכיבה בגדה הימנית. השביל רכיב בדרך כלל, למעט בק"מ 28 לערך, שם תגיעו לעליה תלולה, עם כמה מדרגות סלע שיש לטפסן ברגל. אם נותר בכם מעט חמצן, זוהי נקודת תצפית יפה למפל שבנחל ולערבה.

מכאן נרד בתלילות בשביל זרוע אבנים ורכיב לרוכבים מיומנים. רוכבים פחות מנוסים יאלצו לרדת מהאופניים לפחות בחלק מהשביל.

השביל מגיע בסופו של דבר לכביש (נקודה 15, ק"מ 29.2 לערך).

נפנה בזהירות רבה ימינה ומיד שמאלה, כברת דרך קצרה, עד לתחנת הדלק של צומת הערבה, שם ימתין לנו רכב האיסוף (נקודה 16).

מפת המסלול (יש להקליק על המפה לקבלת מפה גדולה יותר להורדה והדפסה). המפה נלקחה מתוכנת COMPEGPS LAND עליה מותקנות מפות SHVIL-NET
גרף גבהים
קישורים להרחבת הידע
נשמח לדעת דעתכם על המסלול או לענות על שאלות - כתבו תגובתכם
כתובת המייל לא תפורסם באתר

השימוש במידע המוצג באתר הוא על אחריות הגולשים. כל מטייל ורוכב אחראי לבטיחותו ואין הנהלת האתר נושאת באחריות כלשהי.