top of page

סינגלים בין שדה בוקר לעבדת - 19/12/2019

אורך המסלול: כ- 37.0 ק"מ, טיפוס מצטבר 556 מטר, זמן ברוטו 6:25 שעות, מזה בעצירה 3:06 שעות. קושי פיזי: בינוני + , קושי טכני: בינוני.

בקצרה: מסלול מדברי מעגלי יפה ולא מסובך מידי. היינו למעלה מ- 6 שעות בשטח כיוון שרכבנו בנינוחות, עם הרבה הפסקות, בין היתר קפה בארומה עבדת והתחרדנות ארוכה בשמש. המסלול אינו קשה במיוחד מבחינה טכנית אולם דורש כושר ועבודה כיוון שיש בו מספר עליות משמעותיות.

הערה חשובה: המסלול אינו תמיד קל לניווט, סימון הסינגלים דליל והשבילים לעיתים לא ברורים. על כן יש להיעזר בקובץ GPS (מצורף למטה).

נקודת ההתחלה שלנו היתה בחניון הקרוב למתחם קבר בן גוריון (נקודה 1).

רכבנו מערבה בשביל האופניים הצמוד לכביש הגישה לקבר ומדרשת בן גוריון עד ליציאה לכביש 40.

כאן פנינו שמאלה בכביש, אותו חצינו ונכנסנו  לדרך עפר מימין (קטע ממסלול סינגל חלוקים). למרות שמדובר בקטע קצר, יש להיזהר מאד בנסיעה לאורך הכביש וחצייתו.

דרך העפר הופכת לסינגל ומתעקלת ימינה ומטפסת על צלע הגבעה ובשיא בגובה (נקודה 3) נעזוב את סינגל חלוקים ונפנה בחדות שמאלה אל סינגל הארגן (מכונה גם "סינגל האלמנה").

מכאן רכיבה מהנה של כ- 3 ק"מ בסינגל בכוון כללי צפון  בתחילה הסינגל בערוץ הנחל, אך לאחר קצת יותר מ- 1.5 ק"מ הוא יוצא מהערוץ לצד שמאל וממשיך מעליו (שימו לב שקל מאד לפספס את היציאה מהערוץ).

כעבור כ- 1.4 ק"מ מגיעים לנקודה 3  שבעמק הרחב של נחל הבשור. כאן יוצאים מן הסינגל ופונים שמאלה מתחת לקו מתח גבוה ושוב שמאלה בחדות אל דרך עפר בכוון דרום.

לאחר כ-2 ק"מ על דרך העפר פונים שמאלה (נקודה 4). כעבור כמה מאות מטרים נראה מימין ריכוז עצים יפה (לימן - ראה קישור למטה), נקודה אידיאלית למנוחה וקפה (נקודה 5).

ממשיכים עם הסינגל שמתעקל ימינה ומטפס בעליה קצרה ושמגיע לדרך עפר (נקודה 6) בה נפנה ימינה, הפעם בירידה.

בסיום הירידה נגיע למפגש עם דרך ונפנה שמאלה (נקודה 7).

הדרך תוביל אותנו דרומה קרוב ל- 3 ק"מ עד לכביש הגישה לבסיס ח"א רמון, כשלשמאלנו כפר הנוער שאנטי במדבר. בנקודה 8 נחצה את הכביש לצידו המזרחי.

כאן נפגוש התיישבות בדואים ונתחיל בטיפוס ארוך למדי ולא קל בקטע הסינגל, במעלה הר מחיה. הסינגל בתחילתו במקביל לכביש, אך  עד מהרה נפרד ממנו לקראת סיום העליה המייגעת מגיעים לדרך עפר, חוצים אותה וממשיכים בסינגל שהכניסה אליו מעט מימין. הסינגל ממשיך עוד כברת דרך קצרה עד  לצומת שבילים (נקודה 8a) בו נפנה ימינה בסינגל המסומן בסימון שבילים אדום.

עוד קצת טיפוס ורכיבה על צלע ההר ואז עוברים סוף כל סוף לירידה מהירה ומהנה. במהלך הירידה שימו לב לנקודה 9, בה אנו מבצעים מעין פניית פרסה ימינה. השביל המסומן אדום מוליך אותנו לערוץ ואדי (נקודה 9a), אותו נחצה ונטפס ימינה בדרך מסומנת שחור. הטיפוס יביא אותנו לצומת שבילים, בו נבחר את השביל המסומן ירוק (סינגל ערקוב) ונפנה בו שמאלה לכוון מזרח.

מכאן נכונה לנו ירידה ארוכה טכנית למדי ומהנה בסינגל של כ- 2.5 ק"מ, שתביא אותנו למפגש עם דרך מסומנת שחור, בערוצו של נחל צין. נפנה עם הדרך, המתעקלת ימינה ומגיעה לאתר היפה של בורות רמליה, ששימשו לאגירת מי השטפונות של הנחל (נקודה 10).

נמשיך עם הדרך המסומנת בשחור עוד כ- 1.5 ק"מ, עד הגעה לכביש 40, סמוך לאתר עבדת. נחצה את הכביש בזהירות רבה וניכנס למתחם תחנת הדלק (נקודה 11). כאן אפשר כמובן ליהנות מקפה, מאפה וכל מה שתחפוץ נפשכם לקראת קטע הרכיבה האחרון.

ממתחם תחנת הדלק נצא צפונה בסינגל עבדת - שדה בוקר, המסומן בסימוני "שביל ישראל לאופניים" (שימו לב לא להתבלבל עם סימון השביל הכחול הרגיל שמוליך לעין עקב שיוצא מאותו מקום לכוון מזרח). הסינגל זורם ומהנה ובמגמה כללית של ירידה (אך מסומנות בו גם מספר עליות קצרות). הסינגל המסומן חוצה את נחל צין ממזרח למערב, חוצה את כביש הגישה לשמורת עין עבדת, ממשיך צפונה וחוצה את ערוצו של נחל חווארים (נקודה 12).

כאן מתעקל השביל ימינה ולאחר רכיבה של כ- 1.5 ק"מ מגיע לתצפית מצוקית יפה על אחד מיובליו של נחל חווארים (נקודה 12a). גם פינה קסומה זו הנה אידאלית למנוחה והתרגעות.

מנקודה זו ממשיך הסינגל ומגיע לכביש 40. רכיבה קצרצרה וזהירה בצד הכביש תביא אותנו לכניסה למדרשת בן גוריון ולקבר. נפנה ימינה ונגיע במהרה למקום חנית הרכב (נקודה 1).

מפת המסלול (יש להקליק על המפה לקבלת מפה גדולה יותר להורדה והדפסה). המפה נלקחה מתוכנת TWONAV LAND עליה מותקנות מפות SHVIL-NET
סימון שביל ישראל לאופניים (עבור קטע עבדת-שדה בוקר)
גרף גבהים
קישורים להרחבת הידע
נשמח לדעת דעתכם על המסלול או לענות על שאלות - כתבו תגובתכם
כתובת המייל לא תפורסם באתר

השימוש במידע המוצג באתר הוא על אחריות הגולשים. כל מטייל ורוכב אחראי לבטיחותו ואין הנהלת האתר נושאת באחריות כלשהי.