top of page

מבנימינה לחורבת עקב ולהר חורשן - 30/9/17

אורך המסלול: 25.4 ק"מ, טיפוס מצטבר: 550 מ', זמן ברוטו 4.25 שעות, מזה במנוחה: 1:09. קושי פיזי: בינוני, קושי טכני: בינוני.

בקצרה: מסלול לא ארוך מאד ומתאים לרוב רוכבי השטח בעלי כושר ויכולות טכניות סבירות. המסלול משלב את אזור רמת הנדיב ואזור הר חורשן, במסלול שילוב של דרכים רחבות וסינגלים עם בונוס של סינגל אהוד 2 המצוין. במסלול שני מעיינות, אחד מהם איכותי ביותר - עין אביאל.

יצאנו ממחצבת בנימינה (נקודה 1), שעל כביש בנימינה זכרון יעקב. בפניה למבצר שוני, לא נכנסים ימינה למבצר, אלא חונים במשטח עפר מצד שמאל. יוצאים מערבה בשביל הראשי של המחצבה המשתקמת והולכת (או בסינגל המקביל שמתפצל ממנה משמאל).

בק"מ 0.7 לערך יש פיצול שבילים, בחרו בסעיף השמאלי הראשי. בק"מ 1.0 לערך (נקודה 2), פונים ימינה לשביל בשולי המחצבה ממערב,  שמתפתל שמאלה בעלי תלולה ושוב ימינה ומגיע לברכת מים גדולה (נקודה 3, ק"מ 2.1 לערך).

עוקפים את בריכת המים מימין וממשיכים בעליה בשביל בכוון כללי צפון מערב. בנקודה 4 (ק"מ 3.2 לערך) פונים שמאלה (דרומה) לסינגל שיורד בתחילתו ואח"כ מטפס עד לקצה מצוק רמת הנדיב, מכאן נשקף נוף מרהיב אל מישור חוף הכרמל והים. נרכב עוד קצת צפונה לאורך המצוק ונגיע לאתר היסטורי יפה - חורבת עקב (נקודה 4, ק"מ 4.1 לערך).

יורדים מהחורבה מזרחה ומיד בדרך רחבה צפונה, אותה עוזבים כהרף עין לשביל שמתפצל שמאלה (נקודה 6). השביל מתפתל ימינה לכוון מערב עד שהוא מתמזג עם דרך רחבה בה ממשיכים צפונה (נקודה 7, ק"מ 4.9 לערך).  הדרך ממשיכה צפונה ובק"מ 5.7 לערך (נקודה 8) פונים ימינה לסינגל.

הסינגל חוצה דרך וממשיך במגמת ירידה טכנית למדי (סימון שבילים כחול וסימון שביל ישראל) עד לחורבת עלק ומעיין עין צור (נקודה9, ק"מ 6.6 לערך). שימו לב שלקראת המעיין  השביל מעט מתעתע וצריך לרדת בגרם מדרגות או שניים. עם זאת, קל לזהות את מיקום המעיין לפי המבנים העתיקים סביבו. במקום יש נקבה  ובריכה קטנה בה נוכל לטבול.

מעין צור נרד עם השביל בסימון הכחול לכוון חנית בית ספר "אורט בנימינה". נעקוף את בית הספר מימין ונתרשם מספינת "דבור" של חיל הים הנמצאת במקום. נמשיך מחנית בית הספר מערבה ונחצה את כביש בנימינה-זיכרון יעקב בנקודה 10 (ק"מ 7.4 לערך).

לאחר החציה, נמשיך בדרך המסומנת בסימון שלושת הצבעים של "שביל ישראל". כעבור כ- 200 מטר פונה הדרך שמאלה (נקודה 11) וכעבור כ- 500 מ' נוספים מגיעה לכביש בו נפנה ימינה (נקודה 12). לאחר כ- 200 מ' על הכביש נפנה שמאלה לדרך עפר (נקודה 12A, ק"מ 8.4 לערך).

נמשיך עם הדרך בסימון "שביל ישראל" כ- 800 מטר ונפנה שמאלה (נקודה 13, ק"מ 9.2 לערך). כעבור כ- 400 מטר נראה מימין אתר מצוקים יפה עם פינות צל (נקודה 14). מקום זה משמש כאתר טיפוס מצוקים ובו בחרנו כמקום להפסקת קפה.

מכאן, ממשיכים צפונה בדרך הרחבה (שביל ישראל) במגמת עליה. בנקודה 15 (ק"מ 11.1 לערך) פוגשים בדרך מסומנת בסימון שבילים כחול ופונים בה ימינה בעליה חדה. הדרך מתפתלת שמאלה וימינה. כאן יש ירידה ולאחריה שוב טיפוס, עד למפגש עם דרך מסומנת בסימון שבילים אדום, בה נפנה ימנה (נקודה 16, ק"מ 13.2 לערך).

נטפס בדרך המסומנת באדום כ- 300 מטר עד מפגש עם דרך מסומנת בשחור, בה נפנה ימינה (נקודה 17).

נרד בדרך המסומנת בשחור עד למפגש נוסף עם הדרך המסומנת באדום בה נפנה ימינה (ק"מ 14.5, נקודה 18).

כעבור כחצי ק"מ צומת שבילים בו נפנה ימינה (נקודה 19) ונמשיך עד לסינגל אהוד 2, המתפתל והמהנה. נרד בסינגל עד מפגשו עם דרך רחבה בה נפנה שמאלה (ק"מ 16.6 לערך, נקודה 20). שימו לב שלפני עם המפגש עם הדרך יש גשר מעבר ירוק של קק"ל אותו עלינו לעבור.

נפנה שמאלה בדרך הרחבה, שמתעקלת שמאלה, חוצה ואדי וממשיכה (סימון אדום) עד לצומת דרכים בו נפנה שמאלה (נקודה 21, ק"מ 17.5 לערך).

נפנה שמאלה ונגיע כעבור כ- 400 מטר לצומת בו נפנה ימינה לדרך רחבה (נקודה 21A). כאן ירידה תלולה (יש להזהר!) עד למפגש עם שביל מסומן ירוק בו נפנה ימינה (נקודה 22) וכעבור 300 מטר לערך שוב ימינה עם הסימון הירוק (נקודה 23, ק"מ 18.9 לערך). השביל המסומן בירוק נמשך לאורך אפיק נחל תנינים הזורם לרוב.

כאן יש שתי נקודות רחצה יפות: המועדפת עלי היא בנקודה 24 (ק"מ 20 לערך) ובה מעיין ומפל בתוך סבך. נקודה זו מוכרת לרוב בשם "עין אביאל", שבמפה מסומן מעט לאחר נקודה זו. נקודת הטבילה השניה מכונה בשם "עין ירדנה" (נקודה 25, ק"מ 20.6 לערך) וגם היא מקום מזמין עם ברכת מים מפכים וקרירים. בכל מקרה, לרוב קל לזהות את שתי הנקודות לפי תנועת המתרחצים במקום ויתכן שתמצאו נקודות ראויות נוספות (אפשר לדווח בתגובות שלמטה או בדף הפייסבוק).

מכאן נמשיך בסימון השביל הירוק מערבה בגדתו הצפונית של הנחל, נחצה דרך רחבה ונמשיך בגדה הצפונית של הערוץ. בנקודה 26 (ק"מ 24.2) נחצה דרך ונעבור לגדה השמאלית עם השביל המסומן בירוק.

נמשיך מערבה עם הדרך המסומנת ונגיע עמה לכביש בנימינה-זיכרון יעקב (נקודה 27, ק"מ 25.3 לערך). נחצה אותו מערבה בזהירות רבה ונפנה שמאלה אל הכניסה למבצר שוני ורחבת החניה בה התחלנו את המסלול.

מפת המסלול (יש להקליק על המפה לקבלת מפה גדולה יותר להורדה והדפסה). המפה נלקחה מתוכנת COMPEGPS עליה מותקנות מפות SHVIL-NET
גרף גבהים
קישורים להרחבת הידע
חורבת עקב - דף מידע
נשמח לדעת דעתכם על המסלול או לענות על שאלות - כתבו תגובתכם
כתובת המייל לא תפורסם באתר

השימוש במידע המוצג באתר הוא על אחריות הגולשים. כל מטייל ורוכב אחראי לבטיחותו ואין הנהלת האתר נושאת באחריות כלשהי.