top of page

נוף, סינגלים ומעיינות בכרמל - 1/9/2017

נתוני המסלול:
גרסה ארוכה - 32.8 ק"מ, טיפוס מצטבר 782 מ', זמן ברוטו 6:08 שעות, מזה במנוחה 2:33 שעות.
גרסה קצרה - 28.3 ק"מ, טיפוס מצטבר 610 מ', זמן ברוטו 5:44 שעות, מזה במנוחה 2:30 שעות.
שני המסלולים בקושי פיזי בינוני -קשה (בעיקר בקיץ), קושי טכני - בינוני.

בקצרה: מסלול יפה ומאתגר, שילוב של דרכים רחבות וסינגלים (כחלקם בעליה וחלקם בירידה), נופים יפים ושני מעיינות חביבים שניתן להתרענן בהם (בעיקר עין אל בלד). המסלול דורש עבודה ומאמץ וקשה יותר לרכיבה בקיץ ובימים חמים.

המסלול המלא מופיע באתר של רז גורן. אנו מציעים כאן גם גרסה מקוצרת, החוסכת כ- 170 מטר טיפוס וכ- 4.5 ק"מ, וכרוכה בהקפצת רכבים קצרצרה.

נקודת ההתחלה והסיום של המסלול המלא היא בחניון האגם (נקודה 1). המסלול המקוצר מתחיל בחוות הסוסים של בית אורן (נקודה 2) - יש להקפיץ רכב איסוף לנקודת הסיום בחניון האגם (ההקפצה הלוך-חזור אורכת לכל היותר 10 דקות).

למי שבחר במסלול המלא - מחניון האגם נצא לכביש ונמשיך ישר במגמת עליה. כעבור כ- 600 מטר נפנה בזהירות שמאלה לדרך עפר בסימון שבילים כחול. נעבור שער ונטפס במעלה ההר. בק"מ 2.1 לערך ממשיכה הדרך המסומנת כחול שמאלה ואנו נבחר בסעיף הימני המסומן סימון שבילים ירוק.

הדרך פונה בחדות ימינה וממשיכה לטפס. קטע זה קשה ומדורדר באופן יחסי אולם הוא חולף מהר והעליה מתמתנת. מהעליה נוכל לצפות על חוות משמר הכרמל (ראה קישור למטה).

השביל מגיע למחסום אותו נעבור ונגיע להרחבה של קיבוץ בית אורן.  נמשיך ונתחבר לכביש הגישה לקיבוץ בו נפנה שמאלה  (ק"מ 3.6 לערך) ונגיע לחוות הסוסים שבצומת (נקודה 2, ק"מ 4.5 לערך). זוהי כאמור נקודת ההתחלה של המסלול המקוצר.

מכאן נפנה שמאלה (צפונה) בדרך העפר המסומנת באדום, שהופכת טכנית מעט, יורדת לערוצו של נחל כלח וחוצה אותו (נקודה 3, ק"מ 6.4 לערך).  נמשיך בשביל המסומן אדם שמטפס מכאן בטיפוס טכני ולא תמיד רכיב, כשמאלנו הנוף המרהיב של נחל כלח ונחל גלים.

בק"מ 7.1 לערך (נקודה 4) מזלג שבילים, בו ננטוש את השביל המסומן אדום ונבחר בסינגל הממשיך שמאלה (צפונה), חוצה דרך סלולה ומטפס עד למפגש עם דרך סלולה נוספת בה נפנה ימינה (ק"מ 7.4 לערך, נקודה 5).

כעבור כ- 100 מטר נזהה שמאלה כניסה לסינגל ונפנה אליו. הסינגל, המסומן בשחור, מטפס מעט, חוצה דרך סלולה ויורד בירידה תלולה עד למפגש נוסף עם הדרך הסלולה (נקודה 6, ק"מ 8.4 לערך). לאורך הדרך נראה שרידי ביצורים מתכנית "מצדה על הכרמל" (ראה קישור להלן).

בנקודה זו חצינו את הדרך הסלולה והמשכנו בשביל המסומן שחור שמסתיים בעליה אכזרית חזרה לדרך (נקודה 7). ניתן בהחלט לוותר על קטע זה ולרכב על הדרך הסלולה עד נקודה 7.

מכאן מתעקלת הדרך הסלולה שמאלה ומביאה אותנו לכביש הראשי (חיפה - עוספיה, כביש 672), סמוך לאוניברסיטת חיפה. נחצה את הכביש צפונה (נקודה 8, ק"מ 9.2 לערך) ונמשיך ישר אל דרך הצמודה לאוניברסיטה. נעבור חניון פיקניקים ובנקודה 9 (ק"מ 9.6 לערך) נרד ימינה לסינגל.

הרכיבה בסינגל  (העובר בסמוך לחורשת הארבעים היפה) כרוכה במאמץ פיזי וטכני ובסיומו חציית דרך ועליה מאומצת עד לחניון פיקניקים (נקודה 10, ק"מ 10.6 לערך). כאן יש מבני שירותים ומים למי שרוצה להשלים חוסרים.

מכאן נמשיך דרומה בשביל ברור עד שנגיע שוב לכביש 672 ונחצה אותו בחזרה דרומה (נקודה 11, ק"מ 11.0 לערך). נתקדם אל דרך סלולה ונפנה שמאלה. בנקודה 12 (ק"מ 11.2 לערך) נכנס ימינה לסינגל, שכעבור כחצי ק"מ מתעקל ימינה ומגיע לדרך סלולה (נקודה 13, ק"מ 11.9 לערך).

הדרך הסלולה מתעקלת ימינה ושמאלה ועולה לחניון (נקודה 14, ק"מ 12.5 לערך). גם כאן יש ברז מים בו ניתן להתרענן ולהשלים חוסרים.

מרחבת החניון נמשיך לטפס מזרחה, נפגוש בשביל רחב בו נפנה שמאלה ונמשיך לטפס. בנקודה 14A (ק"מ 12.8) נפנה ימינה לסינגל שרץ בסמוך לכביש חיפה-עוספיה. הסינגל בופך מידי פעם לשביל רחב ומגיע בסופו בסמוך לצומת דמון (נקודה 15, ק"מ 14.3 לערך). נחצה את הכביש דרומה, נפנה שמאלה ונרכב מעט במקביל לו, עד שנחצה אותו בחזרה צפונה (נקודה 16, ק"מ 14.6 לערך).

כאן נתחיל לרדת צפונה בדרך מסומנת באדום, שהיא למעשה תחילתו של המסלול הרגלי של נחל נשר. בק"מ 15.5 (נקודה 16A) ניפרד מהשביל המסומן באדום ונבחר בדרך רחבה שמימינו.

בק"מ 15.9 לערך (נקודה 17) נעזוב את השביל הרחב שמאלה לסינגל המופיע במפות כ"סינגל היתדות", ממנו נמשיך ל"סינגל היערנים" שחוצה ערוץ נחל וממשיך מטה ל"חניון יער היערנים" הסמוך לדרך נוף הכרמל (נקודה 18, ק"מ 17.3 לערך). נקודה מוצלת זו מומלצת להפסקה לפני המאמץ הפיזי שעוד צפוי לנו.....

מהחניון נמשיך צפונה עוד 200 מטר ונפנה ימינה ל"דרך נוף הכרמל" המסומנת בסימון שבילים ירוק (נקודה 19).

מכאן רכיבה אורכה יחסית על דרך נוף הכרמל בכוון כללי דרומה, משמאלנו תצפיות נוף יפות לכוון עמק יזרעאל. בק"מ 21.9 לערך חוצה הדרך את ערוץ נחל יגור ומכאן טיפוס מתיש עד לחניון בית השומר (נקודה 20, ק"מ 22.7 לערך). נפנה ימינה בחדות ונפגוש בסינגל מסומן בשחור שממשיך בטיפוס בזויות משתנות ואכזריות לפרקים.

הסינגל חוצה דרך רחבה ומכאן יורד בתלילות בדרך טכנית שלקראת סופה אינה רכיבה עד לשביל רחב בו נפנה שמאלה ומיד ימינה למעיין עין אל בלד (נקודה, 21, ק"מ 24.3 לערך). המעיין הוא מקום נפלא לרחצה והתרעננות מהקטע הקשה שעברנו כעת.

מהמעיין חוזרים לדרך הרחבה המסומנת אדום, שהופכת לסלולה, ועולים בה בתלילות רבה אל הכפר עוספיא. ננחם אתכם בכך שזוהי העליה המשמעותית האחרונה במסלול :-)

נגיע לכיכר (נקודה 21A, ק"מ 24.9 לערך) ונפנה ימינה. מטעמי בטיחות, רצוי לרכב כאן על המדרכה.

בק"מ 26.0 לערך (נקודה 22), ליד הכנסיה, לוקחים את הסעיף השמאלי במזלג ויורדים עם הכביש, שיוצא מן הכפר.

בק"מ 27.0 לערך (נקודה 23) פונים שמאלה וממשיכים לרדת בדרך הרחבה אל בקעת אלון.

בק"מ 29.3 (נקודה 24) ממשיכים ישר בשביל המסומן ירוק. מעלינו הישוב גבעת וולפסון.

בק"מ 30.4 לערך (נקודה 25) עוזבים את הדרך המסומנת ירוק וממשיכים ישר בדרך הרחבה. כעבור כ- 400 מטר עוזבים את הדרך הרחבה יורדים במדרגות לערוץ נחל אורן. ליד מבנה הבטון ששימש כבית משאבות נרד בזהירות שמאלה וניתקל בזרימת מים חלשה (לפחות בעונת הקיץ). על מנת להגיע לפינת רחצה יפה, מומלצת הליכה קצרצרה שמאלה (במעלה הנחל) בתוך סבך העצים. קשה להגיע לנקודה זו עם האופניים (נקודה 26).

מכאן נתקדם מערבה על דרך רחבה בצד ערוץ הנחל, נעבור בשרידי טחנת קמח (נקודה 27, ק"מ 31.9) ונמשיך בערוץ הרכיב בחלקו עד נקודת הסיום בחניון האגם.

מפת המסלול (יש להקליק על המפה לקבלת מפה גדולה יותר להורדה והדפסה). המפה נלקחה מתוכנת COMPEGPS עליה מותקנות מפות SHVIL-NET
גרף גבהים
קישורים להרחבת הידע

השימוש במידע המוצג באתר הוא על אחריות הגולשים. כל מטייל ורוכב אחראי לבטיחותו ואין הנהלת האתר נושאת באחריות כלשהי.