top of page

דרכי יער ונוף אירופי בהר כרמילה ונחל כיסלון - 15/3/19

אורך המסלול: כ- 28 ק"מ, טיפוס מצטבר: 406 מטר, זמן ברוטו 2:40 שעות, מזה במנוחה כ- 40 דקות, קושי פיזי - בינוני + , קושי טכני: קל-בינוני

בקצרה - מסלול קרוב יחסית למרכז הארץ בנוף הרים מיוער, שמזכיר לפרקים את אירופה. המסלול כולו בדרכים רחבות וקל מבחינה טכנית. עם זאת, נדרש מאמץ פיזי, כראוי למסלול הררי. המסלול מתאים לרוב לימים שאחרי גשם, כיוון שרובו על דרכים ללא בוץ. לאורך המסלול גם פינות מוצלות רבות לימים חמים. בטיול זה לא נכנסנו לסינגלים הידועים של האזור - סינגל עין רפא וסינגל עין לימון, שבהם קיימת סכנת בוץ בעונת הגשמים.

הערה: אנחנו בחרנו להתחיל את המסלול בכפר עין רפא. המשמעות היא שהחלק הראשון שלו במגמה כללית של ירידה וחלקו השני בעליה רצופה. ניתן כמובן להתחיל את המסלול בכניסה לנחל כיסלון (נקודה 5) ואז נסיימו בירידה (ראה להלן).

נקודת ההתחלה שלנו היא כאמור בכפר עין רפא, אליו נגיע ממחלף חמד על כביש מס' 1, על פי השילוט לכפרים עין רפא ועין נקובא. תחילה נעבור בכפר עין נקובא, נפנה ימינה בכיכר לרחוב המעיין. לאחר כמה מאות מטרים נראה פניה ימינה לדרך המסומנת בסימון שבילים אדום. כאן ניתן להחנות את הרכב ולצאת לרכיבה (נקודה 1).

הדרך המסומנת באדום יוצאת חיש מהר מהכפר וממשיכה בתוך אפיק נחל כיסלון. רכיבה קצרה תביא אותנו לצומת משולט ומשמאלנו ניתן לעלות רגלית למעיין עין לימון (נקודה 2). זהו אחד מהמעיינות החביבים בהרי ירושלים ויש כאן גם ניקבה אליה ניתן להיכנס.

אנו ממשיכים מכאן מערבה בדרך המסומנת באדום ובסימון שלושת הצבעים של "שביל ישראל". בנקודה 3 (ק"מ 3.5) נגיע לצומת שבילים, נישאר בצידו הימני של הערוץ ונתחיל בטיפוס בכוון מערב בדרך הנוף הצפונית של נחל כיסלון, כשערוץ הנחל משמאלנו. הדרך מסומנת בתחילתה בסימון ירוק, שמתחלף כעבור כברת דרך קצרה בסימון שחור. עם הטיפוס מתחיל להתגלות לעינינו נוף מרהיב.

הטיפוס מסתיים ואט אט אנו עוברים למגמת ירידה, שהופכת למהנה יותר ויותר. בנקודה 4 (ק"מ 14.0 לערך) אנו מגיעים עד סמוך לכביש 38, עוזבים את הדרך המסומנת בשחור ופונים שמאלה במקביל לכביש. עוד ירידה קצרה ותלולה ואנו ממשיכים כשהכביש מימיננו עד למפגש עם הדרך הנכנסת לנחל כיסלון ומסומנת בסימון שבילים אדום (נקודה 5). נפנה כאן שמאלה.

הערה: כפי שצוין לעיל, ניתן להתחיל ולסיים את המסלול גם כאן, לרכב במעלה נחל כיסלון ובנקודה 3 לחזור בדרך הנוף הצפונית עד לנקודת ההתחלה. אם בוחרים באפשרות זו, יתחיל הטיול בעליה ויסתיים בירידה.

אנו נמשיך ונרכוב בדרך המסומנת אדום במעלה נחל כיסלון, כעבור כ- 2 ק"מ בקירוב נעבור שער בנוי אבן ונגיע למערת בני ברית, לזכר קורבנות השואה. במקום שולחנות פיקניק וצל, מקום אידיאלי להפסקת קפה (נקודה 6).

נמשיך במעלה נחל כיסלון בדרך המסומנת באדום. הרכיבה היא בעליה מתונה ומתמדת עד סיומו של המסלול. כל אחד יכול לבחור כאן כמובן את הקצב בו הוא רוצה לרכוב.

נגיע לנקודה 3, בה נחצה את הנחל שמאלה ונמשיך בדרך המסומנת באדום בחזרה לעין לימון ובהמשך לכפר עין רפא בו התחלנו את המסלול (נקודה 1).

מפת המסלול (יש להקליק על המפה לקבלת מפה גדולה יותר להורדה והדפסה). המפה נלקחה מתוכנת COMPEGPS עליה מותקנות מפות SHVIL-NET
גרף גבהים
קישורים להרחבת הידע

השימוש במידע המוצג באתר הוא על אחריות הגולשים. כל מטייל ורוכב אחראי לבטיחותו ואין הנהלת האתר נושאת באחריות כלשהי.