top of page

מסינגל גבעת המורה לבקעת הירדן - 25/2/2017

אורך המסלול: כ- 54 ק"מ, טיפוס מצטבר: 511 מטר, זמן ברוטו 5:12 שעות, מזה במנוחה 1:36 , קושי פיזי - בינוני, קושי טכני - קל

בקצרה: מסלול ארוך יחסית במגמת ירידה (יש גם טיפוסים), עם סינגל זורם ומטריף בתחילתו, פריחה משגעת בחורף והאביב, נופים מרהיבים ומשתנים לאורך המסלול ומים זורמים. שימו לב שבקיץ חם כאן מאד ורצוי להימנע מלטייל באזור בשעות החום. הטיול אינו מעגלי ודורש הקפצת רכבים או הסעה מסיום המסלול בכפר רופין.

המסלול מתבסס על טיול שביצע רז גורן ומפורסם באתרו, בשינויים קלים.

להגעה לנקודת ההתחלה, ניכנס מכביש 65 לגבעת המורה וניסע בשדרות קונטיקט (הרחוב הראשי) עד יציאתה מהשכונה בכוון הכפר דחי. כ- 300 מטר לאחר היציאה מהשכונה נראה מימין כניסה לשביל בסימון שבילים כחול (נקודה 1). זוהי דרך הנוף של גבעת המורה וכאן נתחיל את המסלול. כאמור, יש לדאוג לאיסוף מכפר רופין, נקודת סיום המסלול.

מנקודת ההתחלה נרכב בעליה מתונה כ- 1.5 ק'"מ עד שנפגוש את סינגל גבעת המורה. חלקו הראשון של המסלול הנו בירידה מהנה בסינגל זורם זה מבית היוצר של  קק"ל. הסינגל מהיר, אך אינו מסובך מבחינה טכנית.

בקילומטר 11.7 עוזבים את הסינגל (2) וממשיכים בדרכים רחבות עד חציית כביש מס' 716. לאחר חציית הכביש פונים ימינה ומגיעים (3) לכביש 717 (כביש הגישה לישובים רמת צבי ומולדת). פונים בכביש 717 שמאלה ומיד ימינה לדרך עפר.

הדרך תוביל אותנו לכניסה לסינגל שבעונת החורף הצמחיה בו גבוהה ומקשה על הרכיבה. סינגל זה יוביל אותנו לכניסה לסינגל מסודר בהרבה (4) , שעובר על גדתו של נחל המופיע במפה כ"נחל יוסף".

נתקדם עם הסינגל בכוון דרום מזרח עד שהוא יוצא בק"מ 17.4 לערך לשביל רחב ליד מטע. נמשיך עם הדרך שלאחר כברת דרך קצרה פונה ימינה ונפגוש שוב בסינגל בק"מ 18.3 ( נקודה 4A).

נרכב עם הסינגל הזורם והיפה עד שבק"מ 20.4 (נקודה 5) אנו פוגשים בדרך רחבה מסומנת בירוק - הלא היא דרך נוף רמת צבאים.

רוכבים על הדרך היפה, שמטפסת ועוברת בסמוך לקיבוץ בית השיטה ולפינת זיכרון יפה - מקום טוב להפסקה ותצפית.

בק"מ 24.5 נפרדנו לזמן מה מהשביל הרחב ורכבנו כ- 700 מטר בסינגל משמאל לדרך. אין כל הכרח לעשות זאת.

בק"מ 29.5 נפגש השביל הירוק בשביל מסומן שחור עם סימוני שביל ישראל. נפנה ימינה (דרומה) ונרד בירידה מטריפה שמסתיימת בבית שאן, בכביש 71 (נקודה 7).

פונים ימינה נוסעים במקביל לכביש (אנא אל תיסעו על הכביש המסוכן, יש טיילת ישנה מצד ימין שניתן לנסוע עליה). מגיעים לכיכר (8), בה נמשיך ישר לכוון תחנת רכבת העמק ונזהה משמאל שביל עפר שיורד דרומה בניצב אלינו. נרד שמאלה ונתחבר לשביל זה (ק"מ 35.6).

נמשיך עם השביל, שמתעקל ימינה ופניה נוספת שמאלה תביא אותנו בק"מ 36.3 לערוצו הזורם של נחל חרוד (נקודה 9).

רוכבים מזרחה בטיילת שהופכת לסלולה ורצה לאורך הנחל, עוברים במנהרה ובשלב מסויים חוצים את הנחל מהגדה הצפונית לדרומית.

בק"מ 39.8 לערך מגיעים למנהרה מתחת לכביש 90 (כביש הבקעה).

הערה: בעונת החורף יכולה המנהרה להיות מוצפת (כפי שקרה לנו) ואז עדיף לצאת לכיכר שעל כביש 90 (צומת שאן - נקודה 10), לנסוע מעט דרומה על כביש 90 ולפנות  שמאלה מיד לכביש 71. משמאל נזהה כניסה בשביל מסומן כחול שיחזיר אותנו לנחל חרוד.

חוצים את גשר הולכי הרגל שעל נחל חרוד ומתחברים לסינגל שיקח אותנו עד בריכות הדגים (11).

נפנה שמאלה בשביל צמוד לבריכה ונמשיך עם המסלול (רובו על שביל מסומן כתום שמידי פעם סוטים ממנו). המסלול עובר בדרכי שדות, מתעקל דרומה ומגיע לכביש 71 (נקודה 12).

פונים שמאלה בכביש ומיד ימינה בדרך המובילה לכפר רופין (נקודה 13).

לאחר כמה מאות מטרים נעזוב את הכביש ונפנה בכביש פנימי שמאלה (נקודה 12).בק"מ 48.5 לערך נעזוב את הדרך הסלולה לשביל מסומן כחול שמתעקל מיד ימינה (נקודה 14).

לאחר כמה מאות מטרים נראה משמאל נקודת תצפית יפה לכוון הגבול עם ירדן (15).

מהתצפית ממשיכה הדרך דרומה ואחר כך מערבה, עד נקודת הסיום בכפר רופין (16).

מפת המסלול (יש להקליק על המפה לקבלת מפה גדולה יותר להורדה והדפסה). המפה נלקחה מתוכנת COMPEGPS עליה מותקנות מפות SHVIL-NET
גרף גבהים
קישורים להרחבת הידע

השימוש במידע המוצג באתר הוא על אחריות הגולשים. כל מטייל ורוכב אחראי לבטיחותו ואין הנהלת האתר נושאת באחריות כלשהי.