top of page

טיול בחיפה ובנופי הכרמל - 16/6/17

אורך המסלול: כ- 34 ק"מ, טיפוס מצטבר: 675 מטר, זמן ברוטו 4:49 שעות, מזה במנוחה 1:45 , קושי פיזי - בינוני, קושי טכני - ברוב המסלול קל עד בינוני (למעט קטע ירידה בין נקודה 21-22 שהנו קשה, בעיקר בעונות היובש).

בקצרה: מסלול שחלקו הראשון עובר בנופיה העירוניים של חיפה ומטפס מהעיר התחתית אל מרומי הכרמל (אזור אוניברסיטת חיפה). בחלקו השני של הטיול נרד מהכרמל דרך בדרכי הטבע היפות הגולשות מטה לעבר טירת הכרמל. לקראת סיום נבקר בעין קדם, מעיין שכבה יפה עם שתי ניקבות חצובות שניתן להכנס אליהן עם פנס.

כמה הערות חשובות:

1. הטיול מומלץ בעיקר בימי שבת וחג בבוקר, עקב התנועה הרבה בכבישי חיפה שמסכנת את הרוכבים ופוגמת בהנאת הטיול.

2. בטיול עליה ארוכה (עם הפסקות קלות), למעשה מהעיר התחתית שבגובה 0 עד לאוניברסיטת חיפה שבסביבות 450 מ' מעל לפני הים.

3 הירידה מהכרמל (בין נקודה 21-22) הנה בשביל מדורדר וקשה לרכיבה, בעיקר בעונות היבשות. יש לקחת זאת בחשבון ולרדת מהאופניים בעת הצורך (בעיקר רוכבים לא מיומנים).

התבססנו על מסלול שרכב רז גורן בשנת 2013.

יצאנו מאזור אצטדיון סמי עופר ובחרנו את קניון קסטרא כנקודת חניה נוחה (נקודה 1).

רכבנו צפונה על דרך מגורשי ספרד, כשמשמאלנו בתי העלמין של כפר סמיר.

בק"מ 1.9 לערך (נקודה 2) חוצים את ערוצו של נחל שיח, כאשר מעלינו שכונת כבאביר ומסגד האחמדיה.

בק"מ 2.6 לערך פונים שמאלה לרחוב המלך שאול ורוכבים עד גשר הולכי רגל, אותו נחצה וניכנס לכביש פנימי לאורך הים. נרכב על הכביש צפונה עד לטיילת.

נרכב על הטיילת צפונה ונעבור ליד תל שקמונה בו שרידים ארכיאולוגיים מתקופות שונות (נקודה 3, ק"מ 5.4 לערך).

מהתל ממשיכים בכביש פנימי לאורך הים ובק"מ 7.1 לערך, ליד תחנת הרכבל, נכנסים לטיילת בת גלים.

רוכבים על הטיילת ולפני שהיא מסתיימת פונים ימינה (נקודה 4, ק"מ 8.1 לערך) ובק"מ 8.5 לערך שמאלה לרחוב העליה השניה.

בק"מ 8.9 לערך (נקודה 5) יש מבנה יפה, לשעבר מנזר הכרמליתיות והיום חלק מבית חולים רמב"ם. בנקודה זו נפנה ימינה, נחצה את מסילת הרכבת ונמשיך עד לצומת הגדול של התחנה המרכזית (ק"מ 9.4 לערך), נפנה שמאלה ולאחר כ- 100 מטר נגיע לבית הקברות הבריטי לחללי מלחמת העולם הראשונה (נקודה 6). ניתן להבחין בקלות עד כמה מטופח בית העלמין הזה, בניגוד משווע לבית העלמין היהודי מיד אחריו.

כעבור עוד 100 מטר מזלג דרכים - נחצה את הכביש ונכנס לרחוב יפו (האופציה הימנית). נרכב בו עד מפגשו עם רחוב בן גוריון (ק"מ 10.4 לערך). כאן נכנסים למושבה הגרמנית של חיפה (נקודה 7) על שלל בתיה היפים והמראה הנפלא של הגנים הבהאים. נרכב ברחוב בן גוריון עד למרגלות הגנים (נקודה 8, ק"מ 11.1 לערך).

מהגנים נפנה שמאלה ברחוב הגפן, ימינה בשדרות הציונות, בהן נתחיל בטיפוס לכוון שכונת הדר. נרכב עד הפניה שמאלה לרחוב הרצליה (ק"מ 11.6 לערך). המשכנו לטפס דרך רחובות עמק הזיתים וקסל עד לבניין היפה של הטכניון הישן (נקודה 9, ק"מ 12.5 לערך).

פנינו ימינה ברחוב בלפור ושמאלה ברחוב פזבנר עד לתיאטרון חיפה (נקודה 10, ק"מ 13.0 לערך). מכאן פנינו ימינה דרך הרחובות הקטנים יהושע ויוסף והתחברנו לרחוב הפועל. טיפסנו עד לצומת עם  רחוב המימוני (נקודה 11, ק"מ13.6 לערך) ופנינו שמאלה. כאן טיפוס מפרך יחסית וארוך דרך שכונת רמת הדר. בק"מ 15.0 לערך פונים לרחוב האסיף. בק"מ 16.0 (נקודה 12) מתעקלים לרחוב ביכורים והמשכו ברחוב יותם עד למפגש עם שדרות מוריה הרחבות (נקודה 13, ק"מ 16.9 לערך). כאן לא המשכנו בדרך הראשית, נכנסנו שמאלה לרחוב קרית ספר והתעקלנו עימו ימינה לרחוב ד'יזרעאלי, עד שהגענו שוב לדרך הראשית ולמרכז חורב הותיק (נקודה 14, ק"מ 17.9 לערך).

שוב העדפנו לא להמשיך בדרך הראשית ונכנסנו שמאלה לרחוב אלברט איינשטיין, רכבנו עד כיכר חתני פרס נובל ופנינו ימינה עד לדרך הראשית שכאן כבר נקראת שדרות אבא חושי (נקודה 15, ק"מ 19.7 לערך).

פנינו שמאלה בדרך הראשית ועצרנו למנוחה בגן משחקים נחמד מימין לדרך (נקודה 16, ק"מ 20.8 לערך). שימו לב לשרידי הביצורים שהכינו הבריטים נגד אפשרות פלישה גרמנית במלחמת העולם השניה.

מכאן המשך עד לצומת הגדול הבא (ק"מ 21.4) ופניה שמאלה לרחוב אוסקר שינדלר. בנקודה 17 (ק"מ 21.9 לערך) נעזוב את הכביש ונפנה ימינה בדרך עפר (שביל הביובים). השביל מוביל אותנו לכביש פנימי המתחבר לכביש חיפה-עוספיה (נקודה 18, ק"מ 23.5). נפנה ימינה ונחצה את הכביש.

כעבור כ- 300 מטר (נקודה 19) נתחבר לדרך עפר שמשמאל לכביש ונרכב במקביל לו.

בק"מ 24.8 (נקודה 20) נעזוב את הדרך ימינה לחניון ונתחבר לסינגל מסומן בסימון שבילים שחור. בק"מ 25.6 (נקודה 21) עזבנו את הסינגל המסומן בשחור ורכבנו בר בשטח הקוצני עד למפגש עם דרך עפר רחבה. במבט לאחור, יתכן שבנקודה 20 כדאי לא לפנות ימינה ולהמשיך בדרך הראשית שמתחברת כעבור פחות מ- 1 ק"מ עם הדרך הרחבה אליה הגענו כעת (לא בדקנו אפשרות זו).

כאמור לעיל, הירידה בדרך הרחבה עד נקודה 22 הנה מדורדרת ומסוכנת למדי. לרוכבים פחות מיומנים מומלץ לרדת מהאופניים הנקודות הרגישות.

בנקודה 22 (ק"מ 27.9 לערך) פנינו ימינה בשביל המסומן שחור לסינגל קצר אך מפרך המטפס לעין קדם (נקודה 23, ק"מ 28.4 לערך). כאן שתי נקבות ואפשרות לרחצה ורענון.

מכאן חזרנו לנקודה 22  ורכבנו במורד נחל גלים (שביל מסומן כחול) עד לטירת הכרמל. בכיכר (נקודה 23, ק"מ 30.8 לערך) פנינו ימינה (צפונה) לרחוב רמב"ם, המשכנו ישר בכיכר הבאה לרחוב הרדוף וכאשר הוא מתעקל ימינה, המשכנו ישר לדרך עפר, כשמשמאלנו הולכות נבנות שכונות חדשות.

בק"מ 33.3 (נקודה 24) פנינו שמאלה לרחוב רוטנברג וימינה בדרך הראשית עד למרכז קסטרא בו התחלנו את הטיול (נקודה 1).

מפת המסלול (יש להקליק על המפה לקבלת מפה גדולה יותר להורדה והדפסה). המפה נלקחה מתוכנת COMPEGPS עליה מותקנות מפות SHVIL-NET
גרף גבהים
קישורים להרחבת הידע

השימוש במידע המוצג באתר הוא על אחריות הגולשים. כל מטייל ורוכב אחראי לבטיחותו ואין הנהלת האתר נושאת באחריות כלשהי.