top of page

עליה לירושלים, רכיבה עירונית ואוכל טוב - 6/10/17

אורך המסלול: כ- 33.5 ק"מ, טיפוס מצטבר: 640 מטר, זמן ברוטו 5:49 שעות, מזה במנוחה 2:27 (כולל עצירה לארוחה בשוק מחנה יהודה), קושי פיזי - בינוני , קושי טכני - קל

בקצרה: טיול נהדר בנופים הקסומים של ירושלים. בתחילתו עליה ארוכה, אולם נוחה ובלי כל התמודדות טכנית. בהמשך רכיבה עירונית בירושלים ומעבר דרך אתרים מעניינים. חשוב לומר שהכבישים והמדרכות בירושלים עשויים להיות עמוסים בשעות היום ובעיקר בימי שישי בצהריים ובערבי חג. על כן רצוי לתכנן את הטיול לזמנים פחות עמוסים או לנקוט משנה זהירות בעת הרכיבה העירונית. בנוסף, הטיול עובר בשכונת מאה שערים שאין להיכנס אליה עם אופניים בשבתות. ועוד נקודה שצריך לציין:  חלק מהמסלול עובר במזרח ירושלים, כולל ברחובה הראשי של א-טור.

הטיול במקורו מהאתר של עמירם אורן, שרכב בו בשנת 2015 ומספק הסברים מעניינים בדף המסלול שכתב. במסלול שלנו היו שינויים מינוריים ביחס לטיול של עמירם.

נקודת המוצא היא מגרש חניה שממוקם סמוך ליציאה לכוון מוצא מכביש מס' 1 (לכוון ירושלים). יש לצאת עם השילוט למוצא וכעבור כמה מאות מטרים נראה את מגרש החניה מימיננו (נקודה 1).

ממגרש החניה רוכבים במקביל לכביש מס' 1 שמשמאלנו, מגיעים לכיכר ופונים בה שמאלה למעבר מתחת לכביש המהיר (נקודה 2, ק"מ 0.6 לערך).

עוברים לצידו השני של הכביש ופונים מיד ימינה לדרך רחבה, שכעבור כ- 600 מטר (נקודה 3) נכנסת אל תוך שביל האופניים של עמק הארזים, לאורך נחל שורק. מכאן קטע רכיבה מהנה על שביל האופניים, במגמת עליה מתונה ואפשרות ליהנות מהטבע למרות הכבישים הסואנים שבאזור.

בנקודה 4 (ק"מ 3.5 לערך) חוצה השביל מתחת לכביש מס' 1 ואנו נמשיך לרכב בו, כאשר בנקודה 5 (ק"מ 5.5 לערך) נחצה את הכביש המוביל לשכונת רמות ונמשיך בשביל האופניים, שהופך להיות תלול יותר, במקביל לערוצו של נחל צופים ומביא אותנו עד לדרך בר-לב, בסמוך לצומת הגבעה הצרפתית (נקודה 6, ק"מ 9.0 לערך).

נחצה את הדרך מזרחה ונעלה בדרך ההגנה עד לכיכר השניה בה נפנה שמאלה ובכיכר הבאה ימינה לרחוב חיים יסקי ושוב בכיכר הבאה שמאלה לרחוב  צ'רציל. משמאלנו נראה את בית הקברות הבריטי לחללי מלחמת העולם הראשונה (נקודה 7, ק"מ 10.4 לערך). בית העלמין המטופח שווה ביקור ומהנקודה הגבוה בו נשקף נוף יפה של העיר.

חזרנו לשדרות צ'רציל והמשכנו בהם עד הכיכר הקרובה, בה עשינו גיחה קצרה שמאלה לעמדת משמר הגבול הניצבת בסמוך לתצפית על שכונת עיסאוויה ובית הספר לאומנות בצלאל (נקודה 8, ק"מ 11.3 לערך).

חזרנו לכיכר והמשכנו ישר ברחוב מרטין בובר, בסופו פנינו שמאלה ומיד ימינה, כאשר האוניברסיטה העברית משמאלנו. שימו לב במזלג לקחת את הסעיף הימני ואז מגיעים לרחבת תצפית יפה על ירושלים (נקודה 8A, ק"מ 12.0 לערך).

ממשיכים עד סוף הרחוב ומגיעים לצומת T, גם שם מומלץ לעצור לתצפית נאה מזרחה על מדבר יהודה (נקודה 9, ק"מ 12.7 לערך).

בצומת ה- T פונים ימינה (דרומה) ורוכבים כמה מאות מטרים עד החצר והמבנה היפה של בית החולים אוגוסטה ויקטוריה (נקודה, 10, ק"מ 13.0 לערך).

מכאן ממשיכים דרומה, הכביש נכנס לשכונת א- טור ואנו מתפתלים איתו ימינה ואחר כך שמאלה עד לנקודת התצפית היפה של הר הזיתים (נקודה 11, ק"מ 14.8 לערך). נוסף לתצפית המרהיבה על העיר העתיקה, תמצאו כאן קרוב לוודאי תיירים רבים ורוכלים מקומיים.

מכאן נרד בכביש התלול אל גת שמנים (נקודה 12, ק"מ 15.5 לערך). הביקור באתר זה, בו בילה ישו על פי המסורת הנוצרית את השעות האחרונות לפני הסגרתו,  מומלץ ביותר, בין היתר בשל עצי הזית העצומים במקום, שיש האומרים שהם בני 1,500 שנה! גם "כנסיית כל העמים" שבאתר מומלצת לביקור.

מכאן חוצים את דרך יריחו וממשיכים ימינה  עד לכיכר, בה נמשיך ישר (נקודה 13, ק"מ 15.6 לערך). נצמדים למדרכה השמאלית הבטוחה לרכיבה ומאפשרת תצפית נאה על יד אבשלום, קבר זכריה, הר הזיתים וערוצו של נחל קידרון.

הדרך מתעקלת ימינה ואנו רוכבים במקביל לחומות העיר העתיקה, העופל, שער האשפות ועליה תלולה יחסית עד לרחבת החניה של שער ציון (נקודה 14, ק"מ 17.0 לערך).

כאן נכנס לדרך המרוצפת הצמודה לחומת העיר ונרכב כמה מאות מטרים עד המדרגות שיורידו אותנו לפינה הדרום מערבית של החומה (נקודה 15).

הצד המערבי של חומת העיר העתיקה עתיר במדשאות ואנו בחרנו באחד הספסלים להפסקת קפה.

מכאן פנינו שמאלה וירדנו במדרגות המעוקלות עד לדרך חטיבת ירושלים ופינת בריכת הסולטן (נקודה 16), אותה עקפנו משמאל ונכנסנו לדרך חברון. בנקודה 17 (ק"מ 17.9 לערך) חצינו את הכביש על גשר והמשכנו מעט עד רחוב דוד רמז בו פנינו שמאלה (דרומה). כעבור כ- 300 מטר נכנסנו ימינה אל מתחם  התחנה הראשונה (נקודה 18, ק"מ 18.3 לערך). המתחם ההיסטורי הנו מקום נפלא למנוחה, שתייה ואוכל.

מהמתחם המשכנו דרומה על בפארק המסילה ושרידי המסילה ההיסטורית. בנקודה 19 (ק"מ 19.4 לערך) פנינו ימינה בסימטה ושוב ימינה לרחוב עמק רפאים, הרחוב הראשי של המושבה הגרמנית. כאן שימו לב לתנועה הערה של הולכי רגל על המדרכות והיו זהירים!

בנקודה 20 (ק"מ 19.9 לערך) עוזבים את רחוב עמק רפאים שמאלה לטובת רחוב המגיד ומיד לאחר מוזיאון הטבע פונים ימינה (צפונה) לרחוב מוהליבר. לאחר כ- 200 מטר חוצים את רחוב גדליהו אלון ועולים בדרך עפר עד לרחוב דובנוב.

שימו לב שבסמוך אלינו  אתר היסטורי מעניין - בית הנסן, ששימש בעבר כבית חולים למצורעים ומשמש כיום את בצלאל. במקום מוצגת תערוכה על ההיסטוריה של בתי החולים בעיר ומקום זה בפרט. כדי להגיע למקום יש לפנות שמאלה ברחוב גדליהו אלון שחצינו.

חצינו את רחוב דובנוב, עברנו מימין לגן השושנים, פנינו שמאלה ברחוב פינסקר ובפניה השניה ימינה לאלקלעי ורכבנו עד רחוב ז'בוטינסקי. כאן פנינו ימינה ומיד שמאלה לרחוב סוקולוב. איתו המשכנו עד רחוב קרן היסוד הראשי. חצינו אותו ונכנסנו דרך מבואה קצרה לרחוב ג'ורג' וושינגטון בו פנינו שמאלה, עברנו ליד אצטדיון ימק"א ההיסטורי, שהפך לפרוייקט נדל"ן ופנינו לרחוב משה הס שהביא אותנו עד רחוב דוד המלך הראשי, בו פנינו שמאלה ורכבנו בצידו השמאלי של הרחוב. פנינו ברחוב קטן משמאל שחיבר אותנו לרחוב אגרון בו פנינו שמאלה ומיד ימינה לרחוב מנשה בן ישראל ולגן העצמאות (נקודה 21, ק"מ 22 לערך).

המשכנו ברחוב זה עד שהתחברנו כעבור כמה מאות מטרים למדרחוב נחלת שבעה (נקודה 22). המדרחוב היפה מקושט במטריות צבעוניות. יש לרכב גם כאן בזהירות עקב ריבוי הולכי הרגל.

המדרחוב הוביל אותנו חיש מהר לרחוב יפו, שמיועד היום לתנועת הרכבת הקלה. נפנה ברחוב יפו ימינה (נקודה 22A). כעבור כ- 300 מטר נעזוב את רחוב יפו שמאלה למתחם עירית ירושלים (נקודה 23, ק"מ 23.1 לערך). ממתחם העריה נפנה שמאלה ונגיע כהרף עין למגרש הרוסים (נקודה 24) על מבניו היפים, בעיקר כנסיית השילוש הקדוש וחצר סרגיי.

ממגרש הרוסים המשכנו עוד כמה מאות מטרים עד לרחוב הנביאים בו פנינו שמאלה ומיד ימינה לרחוב אתיופיה. מימיננו נראה את כנסיית החבשים (הכנסיה האורתודוקסית האתיופית) ונמשיך ברחוב עד שנגיע לרחוב מאה שערים ונפנה בו שמאלה (נקודה 25, ק"מ 24.2 לערך). נרכב ברחוב הססגוני, שכמו נלקח מתקופות אחרות. אפשר לעצור ולקרוא בפשקוילים (כרזות קיר) שמעטרים את לוחות המודעות.

נחצה צומת גדול אחד ובנקודה 26 (ק"מ 24.8 לערך) נפנה שמאלה לרחוב יעקב מאיר ונמשיך דרך רחובות פינס, ילין ויהודית בחזרה לרחוב יפו (נקודה 27). מרחוב יפו נפנה שמאלה אל שוק מחנה יהודה, בו אפשר ליהנות ממטעמים רבים (נקודה 27, ק"מ 25.3 לערך). רק אומר כי בשל הצפיפות די קשה להסתדר כאן עם אופניים, אך אנו בטוחים שתתגברו על הבעיה הטכנית....אנחנו בחרנו את מסעדת עזורה, שממוקמת בשוק התחתון.

מכאן יצאנו לרחוב אגריפס (נקודה 28), פנינו ימינה ורכבנו לכוון היציאה מהעיר לכוון תל אביב. שימו לב שהדרך הולכת ומתרחבת והתנועה מתרבה. התחברנו עם שדרות שז"ר והגענו עד לשדרות הרצל (נקודה 29, ק"מ 27.0 לערך). פנינו שמאלה בסמוך לגשר המיתרים ונכנסנו ימינה לרחוב הרב צבי יהודה. שם הרחוב משתנה בהמשך ל"כנפי נשרים" ומכאן פנינו ימינה לרחוב עקיבא אזולאי (נקודה 30, ק"מ 28 לערך).

מכאן בפניה הראשונה שמאלה ובמזלג ימינה אל דרך הנוף של יער ירושלים. רוכבים בדרך זו בירידה מהנה עד למגרש החניה ליד מוצא, בו התחלנו את הטיול.

מפת המסלול (יש להקליק על המפה לקבלת מפה גדולה יותר להורדה והדפסה). המפה נלקחה מתוכנת COMPEGPS עליה מותקנות מפות SHVIL-NET
גרף גבהים
קישורים להרחבת הידע
נשמח לדעת דעתכם על המסלול או לענות על שאלות - כתבו תגובתכם
כתובת המייל לא תפורסם באתר

השימוש במידע המוצג באתר הוא על אחריות הגולשים. כל מטייל ורוכב אחראי לבטיחותו ואין הנהלת האתר נושאת באחריות כלשהי.