top of page

ירושלים הרים סביב לה - 19/5/17

אורך המסלול: כ- 38 ק"מ, טיפוס מצטבר: 752 מטר, זמן ברוטו 5:52 שעות, מזה במנוחה 2:00 (כולל עצירה לארוחה בשוק מחנה יהודה), קושי פיזי - בינוני , קושי טכני - בינוני

בקצרה: מסלול נהדר שיש בו הכל - רכיבה עירונית, סינגלים, מעיינות, נוף נהדר (הררי ואנושי). עקב מעבר המסלול בשכונות דתיות, אין לרכב בשבת, או לחלופין למצוא דרכים אלטרנטיביות למעבר בשכונות הדתיות - מאה שערים וגאולה. בנוסף - מרכז העיר עשוי להיות צפוף בשעות היום ויש לרכב בו במשנה זהירות.

בהכנת המסלול, התבססנו על מסלול של רז גורן משנת 2016, עם שינויים מסויימים, בעיקר בקטע העירוני.

יצאנו מחנית יד לבנים בירושלים (נקודה 0) לרחוב יוסף בורג, ממנו פנינו ימינה לשדרות הנשיא השישי.

בק"מ 1.0 לערך נכנסנו לגן הורדים (נקודה 1), שם תצפית יפה על הכנסת ויציאה לרחוב קפלן.

בק"מ 1.9 לערך (נקודה 2) חוצים את דרך רופין ליד מוזיאון ישראל וכעבור כ- 200 מ' פונים ימינה לשדרות המוזיאונים. כעבור 500 מטר פונים בכיכר שמאלה ומתחברים לשביל שחוצה בגשר את שדרות בגין (נקודה 3, ק"מ 3.1 לערך).

ממשיכים בשביל עד רחוב הגיא (שכונת בית הכרם) בו פונים ימינה ומיד שמאלה לרחוב שמואל הבנאי, משם דרך רחוב אביזוהר, מתחברים לרחוב שמואל בית ופונים ימינה (ק"מ 4.7 לערך).

בק"מ 5.0 לערך (נקודה 4) חוצים את ציר הרצל לדרך מרדכי איש שלום ומשם פונים בפניה השלישית (ק"מ 5.2 לערך) לרחוב פרחי חן. בק"מ 5.5 לערך (נקודה 5) אנו עוזבים את הרחוב ויורדים ימינה לסינגל.

הסינגל (שביל הארז) רכיב ברובו ומביא אותנו לדרך עפר רחבה מסומנת בכחול העוברת  בחניון אונטריו (נקודה 6, ק"מ 7.3 לערך).

נמשיך בדרך זו, נעבור בשער פתוח של מרכז ציפורי. נפנה ימינה ומיד שוב ימינה ואז שמאלה וניתקל בגדר, אותה עלינו לחצות (ק"מ 8.1 לערך, נקודה 7).

לאחר חציית הגדר, סינגל קצר ולא רכיב בחלקו יביא אותנו למפגש עם דרך מסומנת כחול (נקודה 8, ק"מ 8.5 לערך), בה נפנה ימינה לכוון עין כרם. הדרך מובילה אותנו דרך כנסיית יוחנן אל הרחוב הראשי. הדרך הראשית מתעקלת שמאלה, אך אנחנו נבחר בשביל מסומן בכחול שממשיך ישר עד מעיין מרים ((נקודה 10, ק"מ 9.5).

ליד מעיין מרים ממשיכים ימינה עם הדרך המסומנת בכחול שמתחילה לטפס.

בק"מ 10.0 (נקודה 11) שימו לב למזלג דרכים בו אנו לוקחים את הסעיף השמאלי הלא מסומן ומטפסים בתלילות עד בית החולים הדסה עין כרם (נקודה 12, ק"מ 10.6 לערך).

פונים שמאלה בכביש הפנימי עד לכיכר היציאה מבית החולים. בכיכר נפנה שמאלה ונטפס עד לפניה חדה ימינה לדרך מסומנת בשחור (נקודה 13, ק"מ 11.1).

נרכב על הדרך המסומנת שחור עד לעין שריג (נקודה, 14, ק"מ 12.3). מדובר בפינה מוצלת ויפה, אך שפיעת המים חלשה מאד.

יורדים רגלית בסמוך למעיין, השביל שממשיך מכאן ומתעקל ימינה מתחבר לאחר כברת דרך קצרה  לסינגל  מסומן בירוק, הוא ציר המעיינות. נרכב עד לעין תמר היפה (נקודה 15, 13.6). גם כאן שפיעת המים אינה חזקה, אך ניתן בהחלט להתרענן ויש צל וספסלי פיקניק.

ממשיכים על ציר המעיינות ומגיעים לנקודה יפה נוספת - עין עוזי (נקודה 16, ק"מ 14.0). המקום, אם אינו מלא, טוב לרוב לרחצה.

השביל ממשיך, רכיב ברובו, עד לחורבת סעדים (נקודה 17, ק"מ 15.4).

נחצה את הכביש, נמשיך דרך אתר הפיקניק, נתחבר לדרך רחבה ואז לסינגל קצר וטכני, שיוביל אותנו לדרך רחבה מסומנת בשחור (ק"מ 16.1), נפנה שמאלה. נגיע למזלג דרכים (מפגש עם דרך מסומנת בירוק) בו ניקח את הסעיף השמאלי (ק"מ 16.4).

כעבור 400 מטרים לערך ניתקל בעוד צומת (ק"מ 16.8 לערך), בו נמשיך ישר בדרך מסומנת בכחול. הדרך מטפסת ובק"מ 17.8 יש צומת בו נפנה ימינה עד למצפה בית"ר (נקודה 18, ק"מ 18.0). כאן תצפית יפה לנחל רפאים שמתחתינו, שלחות קובי, גוש עציון, הכפרים בתיר וחוסאן ועוד.

מכאן ירדנו בסינגל לא רכיב ברובו עד למפגש עם דרך עפר רחבה (ק"מ 18.4). פונים שמאלה ולאחר כברת דרך קצרה ימינה (ק"מ 18.8) לעוד סינגל טכני מאד שמוריד אותנו לדרך רחבה נוספת (ק"מ 19.0) נפנה שמאלה ונגיע למעיין עין איתמר או בשמו המקורי - עין אל בלד (נקודה 19, ק"מ 19.4). מדובר במעיין עם מים צלולים וטובים לרחצה.

מכאן נתחבר לדרך מסומנת בכחול ונפנה בה ימינה. רכיבה בדרך זו תביא אותנו עד מעל למעיין עין לבן (נקודה 20, ק"מ, 21.9). שימו לב שעל פי ההקלטה המצורפת, המשכנו בק"מ 21.0 במזלג הדרכים  בדרך המסומנת בכחול והגענו למעיין מלמעלה. אפשר בהחלט בנקודה זו לקחת את הסעיף התחתון (הימני) ולהגיע בדרך נוחה יותר מלמטה. בכל מקרה, המעיין הוא פינה נהדרת, עם שתי בריכות נפלאות לרחצה והתרעננות.

מעין לבן ירדנו בחזרה לדרך המסומנת בכחול והמשכנו בה בסמוך לגן החיות התנכי והאקווריום החדש. חצינו גשר מעל מסילת הרכבת (ק"מ 24.3, נקודה 21) ופנינו שמאלה בטיילת סלולה, שבק"מ 25.2 חוצה את הכביש, ממשיכה בסמוך לתחנת רכבת מלחה (נקודה 22, ק"מ 25.6 לערך) וממשיכה בצמוד למסילת הרכבת הישנה אל תוך ירושלים.

נמשיך בצמוד למסילה הישנה עד לצומת גדול (נקודה 23, ק"מ 29.5 לערך), בו נפנה ימינה לרחוב קניג פייר ומיד נחצה שמאלה לרחוב יהודה. נמשיך ברחוב זה, שחוצה את דרך בית לחם (ק"מ 30.3 לערך), משנה את שמו לרחוב דניאל ינובסקי ומגיע לטיילת ארמון הנציב (ק"מ 30.9 לערך, נקודה 24). מכאן נשקף נוף מקסים של העיר העתיקה והחדשה, הר הצופים והזיתים ועוד.

נרד בשביל הטיילת עד לרחוב נעמי, משם ימינה לדרך חברות ומיד שמאלה עד למתחם תחנת הרכבת הראשונה של ירושלים (נקודה 25, ק"מ 32.8 לערך). מי שזמנו בידו, אפשר לעצור כאן להפסקה באחד מבתי הקפה הפזורים במתחם.

המשכנו עוד קצת צפונה לאורך הטיילת ובצומת חצינו לגני בלומפילד, המצויים מצידו הימני של הכביש (רחוב דוד המלך). נסענו בשביל העובר בגבו של מלון המלך דוד ולאחר מכן פנינו שמאלה לרחוב דוד המלך בו פונים ימינה (ק"מ 34.0 לערך).

נסיעה קצרה על רחוב דוד המלך ואנו פונים שמאלה לרחוב יפו (ק"מ 34.6 לערך). יש להיזהר כאן מהרכבת הקלה שנוסעת בציר זה.

פונים מרחוב יפו ימינה למתחם עירית ירושלים (נקודה 28, ק"מ 34.9 לערך) ומיד שמאלה אל מתחם מגרש הרוסים (נקודה 29). במקום מס' אתרים מעניינים כמו כנסיית השילוש הקדוש, חצר סרגיי ומוזיאון אסירי המחתרות.

ממגרש הרוסים המשכנו לרחוב הנביאים על המבנים היפים שבו פנינו שמאלה  ובפניה השניה ימינה לרחוב בני ברית (ק"מ 35.4 לערך).

מרחוב בני ברית פנינו בפניה השניה ימינה (רח' חיי אדם) לשכונת מאה שערים (נקודה 31). יש לרכב כאן בזהירות עקב המון האדם שברחוב. ברצה הרחוב נפנה שמאלה ומיד ימינה לרחוב חבקוק בשכונת גאולה, החרדית אף היא (נקודה 32, ק"מ 36.0 לערך).

מרחוב חבקוק נפנה שמאלה לרחוב אבינועם ילין ונמשיך ברחוב צפניה, שם נפנה בפניה השניה שמאלה לרחוב מלאכי ונחצה עימו את רחוב מלכי ישראל הראשי אל רחוב יעקב מאיר. מכאן נפנה ימינה ושוב שמאלה, דרך הרחובות רש"י ומיוחס, אל שוק מחנה יהודה (נקודה 33, ק"מ 37.6 לערך). מי שחש רעב יוכל לסעוד כאן את ליבו או להצטייד בקניות הביתה משפע המטעמים...

נצא לרחוב אגריפס, נפנה בו ימינה וניסע עד לצומת הגדול בו נמשיך  לרחוב יוסף בורג. שם נפנה שמאלה חזרה לנקודת ההתחלה (0).

מפת המסלול (יש להקליק על המפה לקבלת מפה גדולה יותר להורדה והדפסה). המפה נלקחה מתוכנת COMPEGPS עליה מותקנות מפות SHVIL-NET
גרף גבהים
קישורים להרחבת הידע

השימוש במידע המוצג באתר הוא על אחריות הגולשים. כל מטייל ורוכב אחראי לבטיחותו ואין הנהלת האתר נושאת באחריות כלשהי.