top of page

מנווה זיו לנחל כזיב - 15/9/2017

אורך המסלול: כ- 35 ק"מ, טיפוס מצטבר כ- 800 מטר,  זמן ברוטו 6:10 שעות, מזה בעצירה 2:29 שעות, קושי פיזי: בינוני-קשה (קשה בימים חמים), קושי טכני: בינוני פלוס.

בקצרה: המסלול הנו באחד מהאזורים היפים בארץ ומשלב רכיבה באחד מהנחלים המרשימים ביותר שיש לנו. מסלול אתגרי ופיזי למדי שיש בו הכל: עליות מאתגרות, אחדות מהן ברגל, סינגלים וירידות טכניות. המסלול כולל עליה בערוץ נחל כזיב, כולל רחצה בברכה צוננת וקסומה (נקודה 9) וירידה טכנית ואתגרית בערוץ נחל מרווה ונחל געתון. יצוין כי נכון לתאריך הטיול, זרימת המים בנחל כזיב חלשה מאד. שימו לב כי ערוץ נחל כזיב הנו שביל רגלי העובר בשמורת טבע ועל כן אסור רשמית לרכיבה.

 

בבקשה להקפיד לסגור שערי בקר שפתחתם לאחר המעבר.

נקודת ההתחלה והסיום היא בישוב נוה זיו, אליו מגיעים מכביש 89 (נהריה-מעלות). הכניסה לישוב כ- 4 ק"מ ממזרח לצומת כברי. חנינו בחניון שנמצא בתוך הישוב, סמוך לכניסה, מצד שמאל.

משער הישוב (נקודה 1) ירדנו בכביש הגישה כ- 300 מטר.  משמאל לכביש נחצה גדר תיל בזהירות ונכנס לסינגל כברי (נקודה 2).

רוכבים על הסינגל במגמת עליה קלה עד נקודה 3 (ק"מ 1.0 לערך) שם נפנה בצומת שמאלה (צפונה) להמשך הסינגל. לנקודה זו נחזור לקראת סיום המסלול.

ממשיכים בסינגל שמתפתל שמאלה. בק"מ 2.8 לערך (נקודה 4) עוזבים את הסינגל ימינה לטובת ירידה מדורדרת שחוצה ערוץ נחל בכוון צפון.

לאחר חציית הערוץ, עליה תלולה ומדורדרת, שאת חלקה רובנו יאלץ לעשות ברגל. השביל עולה ומתפתל שמאלה ומכאן כבר ניתן לרכוב בדרך זרועת האבנים, עד למפגש עם דרך רחבה מסומנת בכחול (נקודה 5, ק"מ 3.8 לערך), בה נפנה שמאלה ומיד שמאלה לכביש הגישה לישוב מנות (מעין פניית פרסה שמאלה). יצוין כי אנחנו התחברנו עם הכביש בטעות מעט לפני נקודה 5 ונאלצנו לעבור גדר.

מהכביש נפנה מיד ימינה בדרך מסומנת בכחול, עמה נרד למפגש עם דרך סלולה המסומנת בירוק שבערוץ נחל כזיב (נקודה 6, ק"מ 5.0 לערך).

נעבור את שער הכניסה לשמורה ונגיע במהרה לעין חרדלית (נקודה 7, ק"מ 6 לערך). בימים כתיקונם זוהי נקודה נחמדה לטבילה והתרעננות. כאמור כיום מצב זרימת המים בשמורה אינו מזהיר.

מעין חרדלית נמשיך במעלה הנחל. מבט למעלה יספק לנו מראה מרהיב של מבצר המונפורט (ראה קישור להלן).

בק"מ 12 לערך (נקודה 8) פינה יפה ורטובה, מעין סכר בטון, כאן ניתן לטבול ולהתרענן לקראת רכיבה קטע קשה יחסית המצפה לנו!

אנו חוצים כאן את ערוץ הנחל צפונה, ומתחילים לטפס בשביל רחב על גדתו הצפונית של הנחל. העליה אינה תלולה במיוחד, אולם  חשופה לשמש ומתישה בימים חמים. בסיום העליה, השביל מתחיל לרדת ומזמין אותנו לשחרר בלמים. אולם שימו לב לא לפספס כעבור כ- 300 מטר את הנקודה היפה במסלול, בדמות ברכה נהדרת וצוננת לרחצה (נקודה 9, ק"מ 13.4 לערך). נרד כאן בזהירות ימינה ונהנה מהצל והמים הקרירים.

נמשיך במעלה הנחל בגדה הצפונית וכעבור כ- 400 מטר, נראה מימיננו את התעלות והנקבה של מעיין עין טמיר (נקודה 10). גם זו נקודה נהדרת, אולם הגישה אליה קשה מעט מהשביל, בעיקר עם אופניים.

מכאן נמשיל לאורך הנחל, עם חציות מים פה ושם, עד שנגיע למשאבות של מעיין עין זיו, ספק המים העיקרי של הנחל (נקודה 11, ק"מ 16.2 לערך).

מכאן מתחילה עלית כביש ארוכה למדי ומפותלת עד צומת הכניסה למעלות מכביש 89 (נקודה 12, ק"מ 19.1 לערך). קחו את העליה בקצב שלכם ושימרו כוח. הכביש מאפשר רכיבה בכל מהיות שתבחרו, גם אם אטית מאד.

פנינו בכביש 89 ימינה על  המדרכה. המסלול ממשיך פונה אל תוך מושב מעונה, אולם אנו בחרנו להמשיך מעט להתרעננות ומילוי מים בתחנת הדלק המרוחקת כמה מאות מטרים בהמשך הכביש מימין ומסומנת במפה בכוכבית (קובץ הנווט המצורף ומניין הקילומטרים אינם כוללים סטייה זו מהמסלול).

לאחר ההתרעננות האפשרית בתחנת הדלק, נחזור למסלול: נפנה אל מושב מעונה (נקודה 13, ק"מ 19.5 לערך), נעבור את שער המושב (נקודה 14) וניכנס לתוכו. נעבור מרכז מסחרי מימין ואת מסעדת "קציצה עגלגלה" המומלצת משמאל  ונפנה ימינה (נקודה 15, ק"מ 20.0 לערך).

הכביש מטפס, עובר כיכר ראשונה, בה נצא ביציאה השנייה (הסעיף השמאלי) וכיכר שנייה, בה נצא ביציאה הראשונה (הסעיף הימני).

בק"מ 20.5 לערך (נקודה 16) נפנה ימינה, בינות לבתים, לביקור קצר באתר מיוחד: הבריכה האנגלית (נקודה 17, ק"מ 20.7 לערך). זהו מאגר המים התת קרקעי של הר אגר, שסיפק מים למשטרה הבריטית בימי המנדט הבריטי (ראה קישור להלן). נוכל לראות כאן את המתקן המיוחד לאגירת מי גשמים שבנו הבריטים ולנוח בנקודה המוצלת שכניסה לאתר. לא ניסינו לטבול בברכה העליונה הנגישה עם סולם ולא ברורים בטיחות הרחצה בה ואיכות המים.

נחזור באותה דרך אל הכביש ונפנה ימינה. בסוף הרחוב נפנה שמאלה ומיד שוב שמאלה עד לקצה הרחוב (נקודה 18, ק"מ 21.7 לערך), כשמטרתנו היא עליה להר בטח.

הקטע הבא קצת מאתגר מבחינת נווט, אך אנו בטוחים שתתגברו. מנקודה 18 טיפסנו ימינה ביער בשביל לא ברור, חצינו גדר תיל והגענו לדרך עפר רחבה בה פנינו ימינה. הדרך מתעקלת שמאלה במגמת עליה ומגיעה (לאחר חצית גדר בקר) לדרך נוספת בה נפנה שמאלה (נקודה 19, ק"מ 21.8 לערך).

המשכנו במעלה ההר, פנינו בחדות ימינה ומיד בחדות שמאלה (נקודה 20, ק"מ 22.1 לערך) והמשכנו לטפס במעלה ההר. הדרך מתעקלת ימינה ומגיעה לפסגת הר בטח. כאן יש שרידי בונקר ממלחמת העצמאות של צבא ההצלה של קאוקג'י (ראה קישור) ותצפית נאה (נקודה 21, ק"מ 22.8 לערך). זוהי הנקודה הגבוהה ביותר במסלולנו.

נרד מערבה בדרך הרחבה היורדת מהר בטח, שמתפתלת ימינה ומיד שמאלה. בק"מ 23.5 לערך (נקודה 22) נפנה שמאלה להמשך הירידה המהירה.

בק"מ 24.7 לערך (נקודה 23) נמשיך במסעף בסעיף השמאלי (ישר) לדרך המסומנת בכחול.

בק"מ 25.3 לערך (נקודה 24) פניה חדה ימינה עם הדרך המסומנת כחול לירידה טכנית אל ערוץ נחל מרווה. הירידה בנחל טכנית וזרועת אבנים והחל משלב מסוים, נדרשת מידי פעם ירידה מהאופניים. 

בק"מ 27.6 לערך (נקודה 25) נפגוש בסימונים הכחולים של סינגל יחיעם ונמשיך ישר עם השביל המשתפר והולך באיכותו אל ערוץ נחל געתון. נמשיך ישר בערוץ הנחל, עד שנעזוב אותו בנקודה 26 (ק"מ 30.7 לערך) ונטפס ימינה.

אתנחתא קלה: כאן המקום להזכיר שתי נקודות מים יפות הנמצאות בסמוך וויתרנו עליהן בגלל מצבן העגום במועד הטיול. הראשונה היא מעיין עין געתון וחורבת געתון, הנמצאים מעברם השני של המטעים שמשמאלנו. השני הוא אגם המחצבה המקסים שמעט מערבית לנו. שני מקורות המים יבשו עקב שנות הבצורת האחרונות בצפון ואנו מקווים שידעו ימים טובים יותר בעתיד. בכל מקרה, שני המקומות מסומנים במפה המצורפת בסימון סמיילי.

 

אנחנו כאמור פונים ימינה בנקודה 26 ומטפסים בטיפוס טכני וקצת קשוח (חלקו קרוב לוודאי ברגל) עד לכביש 89 (נקודה 27, ק"מ 32.1).

נתאושש מהעליה, נחצה את הכביש צפונה בזהירות רבה (מדובר בכביש ראשי בו נוסעות מכוניות במהירות רבה) וניכנס לדרך סלולה הנמצאת מעט מימיננו. נטפס עוד מעט ונגיע למבנה המשמש כיום אולם אירועים (ק"מ 32.5, נקודה 28).

נפנה שמאלה ונרכב מערבה כקילומטר אחד עד נקודת הפיצול (נקודה 3) בה למעשה התחלנו את הטיול המעגלי.

כאן לא נותר לנו אלא לבחור הפעם בסעיף השמאלי בצומת ולהיכנס לקטע המסומן של סינגל כברי בו רכבנו בתחילת הטיול, אבל הפעם בירידה מהנה!

בק"מ 34.2 נגיע לכביש הגישה לנווה זיו (נקודה 2), נעבור את הגדר ונפנה ימינה עד לכניסה לישוב, שם נפגוש ברכבים שהשארנו.

מפת המסלול (יש להקליק על המפה לקבלת מפה גדולה יותר להורדה והדפסה). המפה נלקחה מתוכנת COMPEGPS עליה מותקנות מפות SHVIL-NET 
גרף גבהים
קישורים להרחבת הידע

השימוש במידע המוצג באתר הוא על אחריות הגולשים. כל מטייל ורוכב אחראי לבטיחותו ואין הנהלת האתר נושאת באחריות כלשהי.

bottom of page