top of page

רכיבה וטבילות ברמות מנשה וטעימה מהר חורשן - 21/07/2018

אורך המסלול: 34.3 ק"מ, טיפוס מצטבר:454 מ', זמן ברוטו 4:17 שעות, מזה במנוחה: 1:37 דקות (כולל רחיצה נינוחה בשלושה מעיינות). קושי פיזי: בינוני, קושי טכני: קל- בינוני.

בקצרה: טיול מעגלי לא קשה, למרות שחשוף לשמש ברובו, יש בו שלושה מקומות לטבילה איכותית ומרעננת ולכן מתאים לעונת הקיץ (למעט ימי חום קיצוניים). רוב הטיול הנו על דרכים רחבות ואינו קשה מבחינה טכנית (למעט ירידה אחת בהר חורשן).

נקודת ההתחלה היא בתחנת "סונול" בכניסה המערבית לגבעת עדה מכביש 653 (נקודה 1). מהתחנה חוזרים מערבה כברת דרך קצרה עד לכיכר ופונים שמאלה אל תוך גבעת עדה (נקודה 2).

מטפסים ברחוב הדקל וכעבור כ- 400 מטר (נקודה 3) פונים ימינה ובפניה הראשונה שמאלה לכוון אלוני יצחק.

כעבור כ- 100 מטר (נקודה 4, ק"מ 1.0 לערך) נפנה שמאלה בדרך עפר שתביא אותנו עד לכיכר (נקודה 5).

בכיכר נפנה ימינה (דרומה) אל סינגל שפונה מיד ב- 90 מעלות שמאלה ואז מתפתל לשמאל ולימין ומגיע אל דרך רחבה. נמשיל בדרך זו, החוצה שדה, וכעבור כ- 200 מטר נגיע לצומת T בה נפנה ימינה ומיד שמאלה לדרך רחבה נוספת (נקודה 6, ק"מ 1.9 לערך).

הדרך חוצה את יער אלוני יצחק וכעבור כ- 700 מטר פוגשת בדרך רחבה נוספת בה נפנה שמאלה (נקודה 7) ונמשיך מזרחה.  כעבור כ- 800 מטר פניה ימינה ומיד שמאלה אל הדרך הצמודה לאפיקו החרב בד"כ של נחל ברקן.

נמשיך מזרחה בצמוד לערוץ הנחל, נעבור לימינו ונחצה מתחת לכביש 6. הדרך ממשיכה בשולי כפר-קרע.

בנקודה 8 (ק"מ 6.7 לערך) נעזוב את הדרך הראשית, נפנה שמאלה ומיד ימינה לדרך עפר, המטפסת בסמוך למתקן אימונים צבאי.

הדרך תביא אותנו כעבור כ- 600 מטר עד לכביש (נקודה 9). נפנה שמאלה ונמשיך בטיפוס ולאחר מכן ירידה.

בסוף הירידה (נקודה 10, ק"מ 9.3) נעזוב את הכביש ונפנה ימינה לדרך עפר -  יש לעבור כאן מעל שער חקלאי סגור.

נרכב בדרך העפר צפונה כ- 1.8 ק"מ עד הגיעה למושב גבעת ניל"י (נקודה 11, ק"מ 11.1 לערך). במושב נפנה שמאלה ומיד ימינה עד לכיכר, בה נפנה שמאלה. נמשיך עוד כ- 300 מטר ונפנה ימינה (נקודה 12, ק"מ 11.6 לערך).

הדרך יוצאת מהמושב וכעבור כמה מאות מטרים יש לבחור בסעיף השמאלי במזלג השבילים, ולמצוא מקום נוח לחציה של ערוץ נחל ניל"י שלפנינו (במקום יש כיום מטע שיש לעקוף אותו משמאל ולחצות את הנחל). אנחנו חצינו ברגל בנקודה המסומנת במפה ב- 13, אולם ניתן להמשיך עוד קצת במקביל לערוץ ולחפש מקום חציה נוח יותר.

בכל מקרה, לאחר החציה פונים ימינה (מזרחה), כשערוץ הנחל מימיננו. הדרך מסומנת בסימון הכתום-לבן של "שביל רמות מנשה". רוכבים בדרך הנ"ל לצד כרמי ענבים אדומים, עד הגיענו למעיין עין ניל"י (נקודה 14, ק"מ 13.5 לערך). מדובר במקום אידיאלי להפסקה, עם צל ומעיין צונן לטבול בו.

מהמעיין נמשיך בטיפוס מעט תלול צפונה בדרך המסומנת בכתום לבן. כעבור כ- 700 מטר נפגוש בדרך מסומנת בשחור-לבן ונפנה ימינה (נקודה 15).

כעבור כ- 300 מטר (נקודה 16) נפנה שמאלה אל דרך היורדת בתלילות לערוץ נחל תנינים. נחצה את הנחל (נקודה 17) ונפנה שמאלה (מערבה) אל דרך רחבה כאשר הערוץ משמאלנו.

הדרך עוברת מתחת לכביש 6 וממשיכה בצמוד לערוץ, כאשר כעת היא מסומנת בירוק-לבן. לאחר כ- 2 ק"מ נוספים על הדרך נחצה את כביש גבעת ניל"י-עמיקם (מושב עמיקם מימיננו) ונמשיך בצמוד לנחל עד לפינת חמד, אותה לא כדאי לפספס - עין עמיקם (נקודה 18, ק"מ 18.9 לערך). במקום יש שילוט ומדובר בפינה נהדרת לרחצה.

ממשיכים בדרך הצמודה לנחל וכעבור כ- 1 ק"מ עוזבים את הערוץ ופונים ימינה עד לכביש וחוצים אותו אל דרך המסומנת בסימון שביל כחול-לבן (נקודה 19). משמאלנו ניתן לראות את אתר "מי קדם" המומלץ לביקור.

עתה נכון לנו מפגש קצר עם שבילי הר חורשן: מטפסים בדרך המסומנת כ- 1.5 ק"מ בטיפוס מתון. בנקודה 20 (ק"מ 21.5 לערך) פונים שמאלה ומיד שוב שמאלה וחוזרים על עקבותינו בסינגל זורם ולא קשה לאורך כ- 700 מטר. הסינגל יחבר אותנו לדרך רחבה (נקודה 21), בה נשוב ונטפס.

טיפוס של מעט יותר מקילומטר יביא אותנו לצומת שבילים (נקודה 22) בו נפנה שמאלה אל דרך המסומנת באדום-לבן. כאן נכונה לנו ירידה סלעית וטכנית שיש להיזהר בה (בעיקר רוכבים מנוסים פחות).

שימו לב להישאר לאורך הירידה על השביל בסימון האדום-לבן. בנקודה 23 (ק"מ 25.2 לערך) יש לפנות ימינה, בנקודה 24 (ק"מ 26.7 לערך) פונה השביל המסומן בחדות שמאלה וכעבור 300 מטר ימינה ויורד לערוצו של נחל תנינים (נקודה 25).

כאן יש כמה פינות חמד לרחצה, היפה בהן הנה בנקודה 26 (ק"מ 27.8 לערך) ומוכרת כעין אביאל (שימו לב שבמפה נמצא המעיין הנושא שם זה מעט מערבה משם). מדובר בפינת חמד אמיתית, בה ברכה בתוך סבך קנים ומפל קטן - לא להחמיץ!

לאחר התרעננות החובה במעיין, נמשיך לאורך ערוץ הנחל בשביל מסומן בירוק-לבן. כעבור כ- 1.1 ק"מ נפנה ימינה ונחצה את הנחל על גבי גשר (נקודה 27). נגיע לכביש, בו נפנה ימינה ומיד שמאלה (נקודה 28).

הדרך מתעקלת ימינה (דרומה) ועוברת ליד תל צפי שמשמאלנו. שימו לב בנקודה 29 (ק"מ 31.1 לערך) לבחור בסעיף השמאלי במזלג ולאחר כ- 500 מטר לפנות שמאלה בנקודה 30  (אחרת תכנסו למושב אביאל). כעבור כ- 700 מטר פניה חדה ימינה לדרך רחבה (נקודה 31), בה נרכב יותר מ- 1 ק"מ כאשר אנו למעשה כבר בתוך גבעת עדה. בנקודה 32 נפנה שמאלה ונרכב עד לכיכר, כאשר משמאלנו תחנת הדלק בה התחלנו את המסלול.

מפת המסלול (יש להקליק על המפה לקבלת מפה גדולה יותר להורדה והדפסה). המפה נלקחה מתוכנת  COMPEGPS LAND עליה מותקנות מפות SHVIL-NET
גרף גבהים
קישורים להרחבת הידע
נשמח לדעת דעתכם על המסלול או לענות על שאלות - כתבו תגובתכם
כתובת המייל לא תפורסם באתר

השימוש במידע המוצג באתר הוא על אחריות הגולשים. כל מטייל ורוכב אחראי לבטיחותו ואין הנהלת האתר נושאת באחריות כלשהי.