top of page

מגבעת המורה דרך עמק יזרעאל לבית שאן - 20/4/2018

אורך המסלול: 40 ק"מ, טיפוס מצטבר: 442 מ', זמן ברוטו: 4:02 שעות, מזה במנוחה: 1:22 דקות. קושי פיזי: בינוני, קושי טכני: בינוני

בקצרה: מסלול שיש בו הכל - ירידה בסינגל גבעת המורה הנהדר, חציית עמק יזרעאל בשבילים ודרך סינגל נחל יוסף ולסיום ירידה מהירה ומטריפה לבית שאן. מסלולים דומים למסלול זה נרכבו בעבר ע"י רז גורן ואחרים, אולם כאן מוצגת גירסה קצת שונה.

המסלול כרוך בהקפצת רכבים ארוכה יחסית לבית שאן, אולם ניתן לקצר את ההקפצה ע"י חניית הרכבים בתחנת הרכבת של עפולה (כברת דרך קצרה מגבעת המורה) וחזרה עם האופניים ברכבת העמק מבית שאן בחזרה לעפולה. בימי שישי הרכבת לרוב אינה עמוסה ואנו העמסנו עליה 12 זוגות אופניים. כמובן שכדאי לברר טלפונית עם רכבת ישראל האם אפשרי להעלות אופניים בכמות הנדרשת באותו יום.

נקודת ההתחלה היא בקצה העליון של שכונת גבעת המורה שבעפולה.  פונים מכביש 65 לרחוב דוד אלעזר, שמטפס מעלה והופך לשדרות קונטיקט. מטפסים עם רחוב זה עד קצה האזור הבנוי ופונים שמאלה לרחוב החסידה - שם יש מקום חניה נוח

מהחניה (נקודה 1) פונים שמאלה בשדרות קונטיקט ומתחילים בטיפוס. כעבור כ- 400 מטר פונים ימינה לדרך עפר מסומנת בכחול (נקודה2) וממשיכים בטיפוס, לאורך יותר מ- 1.5 ק"מ. הטיפוס מתיש מעט ומסתיים בפניה משולטת בסימון שבילי האופניים הצהוב של קק"ל ימינה אל סינגל גבעת המורה (נקודה 3, ק"מ 2.1 לערך).

מכאן צפוי לכם כיף אמיתי בסינגל הזורם במגמת ירידה.

בנקודה 4 (ק"מ 4.2 לערך) מתחברים לאחר ירידה חדה לדרך עפר רחבה. עליה נרכב כ- 1.3 ק"מ במגמת עליה קלה, עד לחיבור לסינגל בנקודה 5 (ק"מ 5.5 לערך).

ממשיכים בסינגל המהנה ובנקודה 6 (ק"מ 8.5 לערך) מתחברים לדרך רחבה, בה פונים ימינה וכעבור כ- 200 מטר שמאלה, ע"פ שילוט שביל האופניים.

לאחר כמה מאות מטרים מתחברים שוב לסינגל המסומן שמתפתל מעט ביער ואחר כך מטפס אל גבעת בולק ושוב יורד.

בנקודה 7 (ק"מ 14.6 לערך) אנו נוטשים את הסינגל ימינה וחוצים שדה בדרך לא מסודרת, שהובילה אותנו לתוך לול גדול. יצאנו משטח הלול בשער שמשמאל, פנינו ימינה בדרך עפר וכעבור כ- 400 מטר שמאלה בדרך חקלאית עד לכביש (נקודה 8, ק"מ 16.0 לערך).

פנינו בכביש ימינה וכעבור כ- 250 מ' חצינו אותו ונכנסנו לדרך עפר רחבה.

לאחר קצת פחות מ- 1 ק"מ פונים ימינה, לדרך רחבה במקביל לבתי קיבוץ רמת צבי שמשמאלנו (נקודה 9). רוכבים כ- 500 מטר ופונים שמאלה, תוך שאנו עוברים על גבי תלולית, אל דרך בתוך הקיבוץ (נקודה 10). כעבור כחצי ק"מ נוספים נפנה ימינה, עדיין בתחומי הקיבוץ (נקודה 11, ק"מ 18.1 לערך).

רוכבים כ- 1 ק"מ עד היציאה מהקיבוץ (נקודה 12) לכביש הגישה לרמת צבי ומולדת. נפנה בשרך זו ימינה ומיד שמאלה אל דרך נוף רמת צבאים, המסומנת בסימון שבילים ירוק.

נרכב על דרך זו כ- 1.5 ק"מ ובנקודה 13 (ק"מ 20.6 לערך) נפנה ימינה ולאחר כברת דרך קצרה נפנה שמאלה אל סינגל נחל יוסף (נקודה 14). הסינגל מסומן בסימוני האופניים הצהובים של קק"ל. רכבנו עליו כ- 2 ק"מ מהנים ובנקודה 15 (ק"מ 23.1 לערך)התחברנו שוב לדרך המסומנת ירוק.

כאן נפגוש מימין נקודת מרגוע נחמדה, עם ספסל קק"ל, צל ונדנדות עשויות מצמיגי מכוניות.

מכאן טיפוס בדרך הרחבה עד למצפה יוסי ודוד (נקודה 16, ק"מ 25.0), כאן יש חניון קטן, אם עוד לא נחתם בטיול.

בנקודה זו ניתן לרכב בסינגל קצר ומסומן של קק"ל או להמשיך בדרך הרחבה המסומנת בירוק, אם להיות כנים אין לרכיבה בסינגל זה ערך מוסף רב מבחינת הנאה, כמו גם לקטע סינגל דומה שנפגוש בהמשך הדרך.

נמשיך בדרך המסומנת בירוק, שמטפסת מעט ואח"כ יורדת ומגיעה עד בסמוך למפעל גדול, שהנו חלק מפארק תעשיות רמת צבאים (נקודה 17, ק"מ 31 לערך). משמאלנו נוכל לראות את נחל יששכר והמחצבה הגדולה שבפתחו.

נמשיך עוד מעט ובנקודה 18 (ק"מ 32.3 לערך) נגיע למפגש עם דרך מסומנת בשחור. נבחר בסעיף הימני ונרד בו כאשר אנו צמודים לסימונים השחורים. בדרכנו נחצה את ערוץ נחל חמדיה (נקודה 19) ולאחריו רכיבה מישורית קצרה ושוב ירידה מהירה עד לכביש 71 - כביש עפולה-בית שאן (נקודה 20, ק"מ 37.3 לערך).

הקטע הבא הנו בגדר רשות ואם אתם רוצים לקצר, ניתן בהחלט לפנות ימינה בדרך המעט מוזנחת שצמודה לכביש (או בזהירות על הכביש עצמו) עד לנקודה 22 ומשם לסיום המסלול בתחנת הרכבת.

אנחנו בחרנו בסיבוב קצר נוסף: חוצים את הכביש ונכנסים ממול בדרך העוברת במחצבת סיד, שעלולה להפוך אתכם למעט לבנים....

הדרך מתעקלת ימינה ומשמאל נראה את תל בית שאן. כאן נכונה לנו עליה קצרה אך מאתגרת, שבסיומה נפנה ימינה ומיד שמאלה, נעבור שער בקר (נקודה 21), אותו לא נשכח לסגור לאחר שעברנו. עד מהרה נפנה ימינה לדרך סלולה, שתוציא אותנו ישירות לכביש (נקודה 22).

כאן פונים שמאלה ורוכבים עד לכיכר הקרובה, בה נצא ביציאה הראשונה ונמשיך מעט עד לכיכר הבאה. כאן נבחר ביציאה השלישית ובשביל האופניים הסלול, שיוביל אותנו עד לנקודת הסיום בתחנת רכבת העמק של בית שאן (נקודה 23).

כאמור, החזרה ברכבת לתחנת עפולה נעימה ומומלצת, רצוי רק לתאם זאת עם רכבת ישראל (בעיקר אם אתם הרבה רוכבים).

מפת המסלול (יש להקליק על המפה לקבלת מפה גדולה יותר להורדה והדפסה). המפה נלקחה מתוכנת COMPEGPS עליה מותקנות מפות SHVIL-NET

סימון סינגל גבעת המורה וסינגל נחל יוסף

גרף גבהים
קישורים להרחבת הידע
נשמח לדעת דעתכם על המסלול או לענות על שאלות - כתבו תגובתכם
כתובת המייל לא תפורסם באתר

השימוש במידע המוצג באתר הוא על אחריות הגולשים. כל מטייל ורוכב אחראי לבטיחותו ואין הנהלת האתר נושאת באחריות כלשהי.