top of page

נוף ומעיינות בהרי ירושלים - 28/7/2017

אורך המסלול: כ- 33 ק"מ, טיפוס מצטבר: 857 מטר, זמן ברוטו 6:01 שעות, מזה במנוחה 2:22 קושי פיזי - בינוני - קשה (בימים חמים - קשה) , קושי טכני - בינוני

בקצרה: מסלול מאתגר פיזית, עם כמה עליות משמעותיות, אחת מהן קשה וארוכה. בימים חמים המסלול מאתגר אף יותר כיוון שרובו חשוף לשמש. לאורך המסלול ארבעה מעיינות, שלושה מהם מהמשובחים שפגשנו בהרי ירושלים.

התבססנו על מסלול שרכב רז גורן לאחרונה, אך כיוון שרכבנו עם תושב האזור, יצא מסלול קצת שונה ו"הרווחנו" גם ביקור במעיין עין נקופה המקסים.

יצאנו מחניה סמוך לאנדרטת פורצי הדרך לירושלים, סמוך למחלף שורש. יוצאים מכביש מס' 1 במחלף שורש ובכיכר פונים ימינה, חוצים מתחת לכביש 1 ושוב ימינה בכיכר. משמאל יש חניה עם גזלן נחמד ופינת ישיבה (נקודה 1). זוהי נקודת ההתחלה של המסלול.

מהחניה רוכבים מזרחה על דרך מסומנת אדום, או משמאלה. הדרך פונה שמאלה ובמזלג (ק"מ 0.95 לערך)ניקח את הסעיף הימני ונרד עמו עד מפגש עם הכביש (נקודה 2, ק"מ 1.2 לערך).

נפנה ימינה בכביש, נעבור שתי כיכרות וניכנס אל אבו גוש. נמשיך ברחוב הראשי של הכפר ובק"מ 3.7 לערך (נקודה 3) נפנה שמאלה בכביש העולה לכוון נטף.

כעבור כ- 400 מטר יש מזלג דרכים בו ניקח את הסעיף השמאלי.

בק"מ 5.0 לערך (נקודה 4) נפנה ימינה לדרך בסימון שבילים שחור הפונה מזרחה. אחרי כ- 1 ק"מ הדרך המסומנת שחור פונה בחדות שמאלה אך אנו נמשיך מזרחה, כשלשמאלנו גדר ההפרדה ומעבר לה הכפר קטנה וערוצו העמוק של נחל כפירה.

בק"מ 7.2 לערך, עיקול ימינה וקטע עליה תלול ומדורדר , שמחייב את רובנו לרדת מהאופניים. קטע זה מביא אותנו לכביש להר אדר, אותו נחצה בזהירות ונזהה מעט משמאל כניסה לשביל רחב מסומן באדום, עם שלט קק"ל לידו (נקודה 5, ק"מ 7.6 לערך).

נכנסנו לדרך המסומנת אדום וסטינו ממנה שמאלה לשביל העובר בסמוך לאנדרטת הסנטוריום ופסל הצבי הנמצא במקום (ק"מ 7.8 לערך, נקודה 6). נמשיך עם השביל שמתעקל סמאלה ונזהה מימין סינגל תלול בו נרד ברגל עד לחזרה לדרך המסומנת אדום (ק"מ 8.1 לערך, נקודה 7). פנינו שמאלה והמשכנו על דרך זו.

בק"מ 9.7 לערך (נקודה 8) עזבנו את הדרך המסומנת באדום ופנינו שמאלה לדרך מסומנת בכחול. הדרך הופכת חיש מהר לירידה טכנית (זהירות) סמוך לגדר ההפרדה.

בק"מ 11.8 הדרך המסומנת בכחול מתעקלת ימינה לתוך ערוץ נחל כיסלון (החלק העליון והפחות מוכר שלו). כעבור כ- 400 מטר של רכיבה בערוץ, נגיע לפינת חמד אמיתית - עין נקופה (נקודה 9). במקום עץ תות ענק, מעיין שכבה עם ברכה קטנה, טובה לטבילה וזולה נחמדה.

לאחר המנוחה במעיין, ממשיכים בערוץ הנחל וכעבור כ- 500 מטר מתחברים שוב לדרך המסומנת באדום ופונים שמאלה (נקודה 10).

כאן מזומנת לנו עליה תלולה יחסית אל תוך הישוב מבשרת ציון. נכנסנו דרך רחוב קטן בישוב  ופנינו שמאלה ושוב שמאלה דרך הרחובות הקטנים לרחוב שבי ציון וימינה לרחוב יצחק ניסים שמגיע לכיכר הגדולה שברחוב הראל הראשי (ק"מ 14.4 לערך). המשכנו דרך רחובות ברוש ואורן עד לכיכר נוספת. מצד ימין תמצאו מדרגות היורדות למעיין העירוני המקסים - עין המבשר (נקודה 11, ק"מ 15.5 לערך). מדובר במעיין מקסים, מוצל וטוב לרחצה.

לאחר הבילוי במעיין, חוצים את הכיכר ונכנסים לרחוב רקפת, שממשיך לרחוב השלום, העובר מעל הנוף המרהיב של ערוץ נחל חלילים. במזלג לוקחים את הסעיף הימני לרחוב אלה, שמוביל אותנו לשטח ולמפגש עם סינגל נחל חלילים, המסומן בסימון שבילים ירוק (נקודה 12, ק"מ 17.0 לערך).

יורדים בסינגל הרכיב פחות או יותר (יש נקודות שצריך לרדת מהאופניים). הסינגל מסתיים בעמק הארזים במפגש עם דרך מסומנת כחול בה נפנה ימינה (ק"מ 18.9 לערך, נקודה 13).

רוכבים על הדרך המסומנת כחול ונוטשים אותה לזמן מה בק"מ 19.5 לערך (נקודה 14) על מנת לחצות את כביש 1 מתחתיו. לאחר החציה נפנה בצומת T ימינה בכביש שבמקביל לכביש 1.

בק"מ 20.1 לערך (נקודה 15) נבחר במזלג את הסעיף הימני ונתחבר שוב לדרך המסומנת בכחול. עד מהרה מתחיל כאן טיפוס, שהוא הארוך והקשה ביותר במסלול. מומלץ לא למהר בעליה זו, לעצור למנוחות מידי פעם (בעיקר בימים חמים) ולשמור כוח להמשך. משמאלנו נראה בחורף את אגם בית זית המרהיב (בקיץ יבש).

בק"מ 22.2 לערך (נקודה 16) מתחלף צבע סימון השביל לשחור אולם העליה נמשכת ומסתיימת בקטע כביש תלול שמביא אותנו לכביש מחלף הראל-סטף. ממול תחנת דלק וחנות (נקודה 17, ק"מ 22.9 לערך) בה נוכל להרוות צימאוננו או להתפנק על גלידה קרה.

בצומת פונים שמאלה ורוכבים עד הכיכר הקרובה. פונים ימינה ומיד שמאלה לכוון מחצבה (נקודה 18, ק"מ 23.2 לערך). נחצה את המחצבה בין תלוליות העפר לכוון דרום מערב ונתחבר לדרך סלולה, העוברת בינות למטעים.

בק"מ 24.3 לערך (נקודה 19) יש חניון וממנו יוצא שביל מסומן בירוק, שיורד מטה (ירידה טכנית למדי). השביל מגיע לדרך רחבה בה נפנה ימינה וכעבור פחות מ- 100 מטר שמאלה למעיין עין צובה (נקודה 20, ק"מ 24.7 לערך). הכניסה לנקבת המעיין נעולה, אולם בצידה האחורי הוכשרה בריכה קטנה וצלולה ומעליה ספסל ישיבה חביב. בהחלט מקום ראוי למנוחה מתלאות הדרך...

חוזרים לדרך הראשית ופונים שמאלה. לאורך הדרך יש עצי תאנה עם פרי אדמדם עסיסי בעונת הקיץ. הדרך נכנסת לקיבוץ צובה ומתחברת לדרך הראשית שלו, שמובילה אותנו עד היציאה מהקיבוץ.

משער הקיבוץ נרכב כ- 100 מטר בדרך עפר מימין לכביש ונפנה ימינה לדרך רחבה המסומנת בסימוני "שביל ישראל" כתום-כחול-לבן (נקודה 21, ק"מ 26.7 לערך).  הדרך יורדת בתלילות רבה לערוץ נחל כיסלון והיא מאתגרת לירידה בעיקר בעונת הקיץ. יש לנקוט כאן משנה זהירות, לבחור את קווי הרכיבה המתאימים ולרדת מהאופניים אם נדרש.

הדרך מגיעה לערוץ נחל כיסלון ומשמלאנו מעיין עין לימון, מקום פופולרי מאד לרוכבי אופניים, ג'יפאים ומטיילים אחרים שאוהבים לפקוד את המקום (ק"מ 27.9 לערך, נקודה 22).

כאן בחרנו הפעם להמשיך מערבה בערוץ נחל כיסלון ולא לרכב בסינגל לימון שמימין לערוץ. רכבנו בשביל המסומן אדום שבערוץ הנחל (מידי פעם נאלצנו לסטות ממנו עקב עבודות באפיק הנחל).

בק"מ 30.5 לערך (נקודה 23) מתחילים לטפס בדרך עפר טובה מסומנת ירוק. בק"מ 31.3 (נקודה 24) פונים ימינה בדרך מסומנת בשחור, שמתפתלת שמאלה ונכנסת לישוב שואבה.

בצומת הבא נפנה ימינה ונרכב עד הכיכר שבה תחנת הדלק של מחלף שורש (ק"מ 32.3 לערך, נקודה 25). נמשיך בכיכר ישר, נעבור מתחת לכביש מספר 1 ונטפס טיפוס אחרון, בכביש או במקביל לו, למקום החניה שלנו, בו התחלנו את המסלול (נקודה 1).

מפת המסלול (יש להקליק על המפה לקבלת מפה גדולה יותר להורדה והדפסה). המפה נלקחה מתוכנת COMPEGPS עליה מותקנות מפות SHVIL-NET
גרף גבהים
קישורים להרחבת הידע

השימוש במידע המוצג באתר הוא על אחריות הגולשים. כל מטייל ורוכב אחראי לבטיחותו ואין הנהלת האתר נושאת באחריות כלשהי.