top of page

רוכבים וטובלים בהר חורשן ורמות מנשה - 22/5/2020

אורך המסלול: כ- 36 ק"מ, טיפוס מצטבר: 520 מטר, זמן ברוטו 5:33 שעות, מזה במנוחה 2:21 , קושי פיזי - בינוני , קושי טכני - בינוני.

בקצרה: טיול על פי מסלול של רז גורן, אולם בגרסה מקוצרת מעט, ללא הסיבוב למעיין עין אביאל בסופו. הטיול אמנם לא קצר, אולם ברמה טכנית ופיזית לא קשה במיוחד. שימו לב שבמסלול יש עליות חשופות לשמש ולכן יש להמנע מלרכוב בו בימים חמים מאד ולהשתדל לרכוב בשעות הבוקר המוקדמות. במסלול יש כמה מעיינות מקסימים בהם ניתן לטבול וליהנות. המסלול מתחיל בסיבוב נחמד ולא קשה בהר חורשן.

יש לנווט על פי קובץ המסלול המצורף.

נקודת ההתחלה היא בחניון מי קדם (פארק אלונה), סמוך למושב עמיקם (נקודה 1). מכאן יוצאים שמאלה לכביש ופונים שמאלה לעליה מתונה בדרך מסומנת בכחול. לאחר כ- 3 ק"מ בקירוב נעבור שער (נקודה 1A) ונטפס בסינגל יפה ולא מתאגר מידי, בסיומו נפנה שמאלה ונעבור עוד שער (נקודה 1B).

מכאן נמשיך ישר בסינגל, שחוצה תעלה (זהירות!!) ולבסוף מתחבר עם דרכים רחבות שמורידות אותנו מהר חורשן וממשיכות מזרחה סמוך לערוצו של נחל דליה. בנקודה 2 (ק"מ 8.4 לערך) חוצה הדרך מתחת לכביש 6.

המסלול פונה צפונה, נצמד לערוצו של נחל שלף ולדרך מסומנת בכחול ומגיע למעיין יפה ומוצל , עין מחוללים -בנקודה 3 (ק"מ 10.6 לערך). אפשר בהחלט לנוח כאן, או להמשיך עוד קצת יותר מ- 2 ק"מ לעין דמומית (נקודה 4). כדי להגיע אל המעיין היפה והמוצל יש לרדת שמאלה מן הדרך רגלית בשביל קצרצר שיורד מן הדרך הראשית - מקום שווה ביותר למנוחה (הפניה למעיין מופיעה בקובץ הקלטת המסלול המצורף)

מכאן ממשיכים בדרך המסומנת בכחול שפונה שמאלה וחוצה את הנחל. כאן אפשר לעשות גיחת הלוך-חזור שמאלה למעיין עין שלף (נקודה 5). מדובר בבריכה קטנה ונחמדה, אך לא תמיד מזמינה לרחצה (תלוי במצב ומפלס המים).

השביל ממשיך מזרחה ולאחר כמה מאות מטרים מגיע לכביש. (נקודה 6, ק"מ 14.3 לערך).  נפנה ימינה, נחצה את הכביש ונתחבר לשביל אופניים סלול שמוביל לכוון קיבוץ עין השופט. לפני הקיבוץ עוזב המסלול את השביל ופונה ימינה (נקודה 7). כאן נכנסים לרכיבה בת מס' ק"מ בשבילי עפר חשופים, בכוון כללי דרומה, עם עליות וירידות. מומלץ להימנע מרכיבה כאן בימים/שעות לוהטים.

המסלול יוביל אותנו לאחר ירידה ארוכה עד למעיין עין כפר (נקוד ה8 ,ק"מ 21.7 לערך). יש כאן מעיין צלול בתוך מבנה שאסור לוותר על טבילה בו!

מכאן נמשיך לכוון מערב, בנקודה 9 נחצה צפונה את נחל תנינים, שמתחיל בערך כאן, וכנראה שנירטב קצת בחציה. לאחר מכן השביל חוצה שוב לגדה השמאלית הדרומית ובנקודה 10 מגיע לכביש הגישה לקיבוץ גלעד.

נפנה ימינה ונטפס עם הכביש טיפוס קצר וקצת מפרך. ממש לפני חניון גבעת הרקפות שבכניסה לקיבוץ, נפנה ימינה (מערבה) לדרך עפר מסומנת בשחור (נקודה 10A). הדרך המסומנת בשחור מתפתלת שמאלה ואז ימינה ובנקודה 11 נעזוב אותה ונפנה שמאלה, מרחק קצר עד למעיין עין ניל"י (נקודה 12, ק"מ 30.0). זו אחת מפינות החמד של המסלול, שבה שתי בריכות מוצלות. מקום מושלם למנוחה, אם כי הומה אדם לעתים.

מכאן ממשיך המסלול לכוון צפון מערב, פונה שמאלה אל המטעים וחוצה אותם. הדרך חוצה את הנחל דרומה, ממשיכה במקביל לו ומגיעה לדרך שמקבילה לכביש 6 (נקודה 13). כאן פונים ימינה וחוצים מתחת לכביש 6 (נקודה 14).

ממשיכים בשביל בגדה הצפונית של הנחל. בנקודה 15 (ק"מ 35) יש פינת חמד נהדרת לסיום - עין עמיקם. מקום נפלא לרחצה צוננת לפני סיום.

מכאן נמשיך עוד כ- 800 מטר עד לצומת (נקודה 16) בה נפנה ימינה לכביש ומיד שמאלה לחניון בו התחלנו את המסלול.

מפת המסלול (יש להקליק על המפה לקבלת מפה גדולה יותר להורדה והדפסה). המפה נלקחה מתוכנת LAND עליה מותקנות מפות SHVIL-NET
גרף גבהים
קישורים להרחבת הידע

השימוש במידע המוצג באתר הוא על אחריות הגולשים. כל מטייל ורוכב אחראי לבטיחותו ואין הנהלת האתר נושאת באחריות כלשהי.