ממצפה רמון אל המכתש וסינגל צבעי הרמון - 3/11/17
אורך המסלול: כ- 49 ק"מ, טיפוס מצטבר: כ- 600 מ', זמן ברוטו 5:50 שעות, מזה במנוחה: 2:24. קושי פיזי: בינוני+, קושי טכני: קל-בינוני
בקצרה: מסלול נהדר וזורם, עם נופים נהדרים, רובו על תוואי שביל ישראל לאופניים. חלק נכבד של המסלול הוא בסינגלים מהנים, כאשר גולת הכותרת הוא "סינגל צבעי הרמון" המפתיע לקראת סופו, סינגל מקסים הבנוי לתפארת אך דורש עבודה ומאמץ. כיוון שמדובר במסלול ארוך, אין לצאת אליו מאוחר מידי, בעיקר בתקופת שעון החורף.
יצוין כי מי שמעוניין להסתפק במסלול קצר יותר יכול לחסוך כ- 11 ק"מ ולסיים בחניון בארות, שאליו יש גישה עם רכב. אך למי שכוחו עוד במותניו ורגליו בחניון בארות, מומלץ בהמשך להמשיך אל חלקו האחרון והמרשים של המסלול בסינגל צבעי הרמון.
המסלול אינו מעגלי ויש להקפיץ רכב איסוף לסיומו בכניסה לציר צבעי הרמון - דרך מסומנת כחול הפונה מזרחה, על כביש 40, בין סימני ק"מ 86--87, כ-3.5 ק"מ מדרום לכניסה לאתר המנסרה.
יצאנו ממצפה רמון. להגעה לתחילת המסלול, יש להכנס בכניסה הראשונה (הצפונית) של העיירה ולפנות מיד שמאלה לרחוב הר ארדון. בקצה הרחוב, במקום בו הוא נפגש עם רחוב הר עריף, נחנה את הרכבים ונזהה שביל קטן, המוביל את הכביש הראשי (נקודה 1).
נרכב כברת דרך קצרה עד הכביש הראשי ונפנה ימינה בשביל שבשוליו. לאחר כ- 300 מטר נחצה את הכביש וניכנס לדרך שממול, כשמימיננו חניון פיקניקים. בצומת הקרוב הבא שמאלה ומיד ימינה ואנו פוגשים סינגל מסומן בסימוני שביל ישראל לאופניים הכחולים-לבנים (נקודה2, ק"מ 0.8 לערך). סימון זה ילווה אותנו לאורך רוב המסלול (ראו דוגמת סימון למטה).
נתקדם עם הסינגל המסומן ועד מהרה נגיע לפארק לפיסול מדברי שעל שפת מכתש רמון (נקודה 3, ק"מ 2.2 לערך). מעניין להתעכב ליד הפסלים ולקרוא את סיפורו המעניין של המקום (ראה קישור למטה).
נמשיך עם הסינגל המהנה במגמת ירידה ובק"מ 12.3 לערך נפנה עימו בחדות ימינה ולאחר טיפוס קצר נגיע לשפת המכתש ונפנה שמאלה (נקודה 4, ק"מ 13.8 לערך). כאן נכונה לנו רכיבה קצרה סמוך למצוק עם תצפיות נוף יפות ואפשרויות צילום מעניינות. בנקודה זו גם הופכת הדרך לרחבה ובנוסף לסימון שביל ישראל לאופניים נראה גם סימון שביל שחור ואת סימון שלושת הצבעים של שביל ישראל.
אנו מתרחקים שוב מהמכתש על הדרך הרחבה. בנקודה 5 (ק"מ 20.7 לערך) מטפסת הדרך הרחבה ימינה, אך אנו נעזוב אותה כאן לזמן מה וניכנס שמאלה לסינגל המסומן, שיאפשר לנו לטפס באופן הדרגתי יותר.
בנקודה 6 (ק"מ 21.3 לערך) פוגשים שוב בשרך המסומנת בשחור ופונים שמאלה (צפונה) כעבור כ- 1 ק"מ מגיעים למזלג דרכים ובוחרים בסעיף הימני המסומן אדום.
מתחילים בטיפוס, כאשר גם כאן נפרד הסינגל לזמן מה מן הדרך הרחבה ומטפס באופן מתון יותר. נמשיך בעליה ולאחר מכן בירידה עד לקצה המצוק ותחילתו של "מעלה נוח" (נקודה 7, ק"מ 26.7 לערך).
כאן שימו לב !!!! הירידה מתחילה בשביל המסומן באדום והיא תלולה ומחליקה. מי שלא מרגיש כאן בטוח מוזמן לרדת מהאופניים לפרק זמן קצר.
חיש מהר נבחין בסימון הסינגל שמתפצל שמאלה מהדרך הרחבה ונבחר בו (נקודה 8). כאן מזומנת לנו ירידה נפלאה וזורמת בסינגל עד לתחתית המכתש.
בנקודה 9 (ק"מ 31.6 לערך) נפנה שמאלה לדרך רחבה מסומנת בשחור, הידועה כ"ציר הנפט". נרכב על דרך זו דרומה כבת דרך של קרוב ל- 7 ק"מ. בנקודה 10 (ק"מ 37.7 לערך) ניפרד משביל ישראל לאופניים שליווה אותנו עד כה ופונה מזרחה בדרכו לערבה ולאילת.
אנו נמשיך ישר (דרומה) ונגיע כעבור זמן קצר לחניון בארות (נקודה 11, ק"מ 38.2 לערך). כאן מקום מעולה להפסקה, שתייה צוננת או גלידה בקיוסק שבמקום.
מכאן נתחבר לסינגל צבעי הרמון שיוצא משביל הגישה לחניון בארות. אנו נצמדים לסימון הסינגל השחור (המתקדם). שימו לב לפיצול שבנקודה 12 (ק"מ 40.0 לערך) בו אנו פונים שמאלה, בעוד סינגל אחר (המשפחתי) ממשיך ישר.
הסינגל השחור הוא כאמור מהנה ביותר, אך כולל עליות וירידות רבות ודורש עבודה. כדאי להיות ערניים ומרוכזים, בעיקר כיוון שבשלב זה אנחנו כבר לאחר 40 ק"מ של רכיבה. האזור הוא אזור מחצבות נטוש שהוכרז כגן לאומי.
בק"מ 43.7 לערך פונים שמאלה אל דרך רחבה מסומנת בכחול וכעבור כ- 300 מטר מזומנת לנו תצפית יפה אל אחת המחצבות ושכבות הסלע היפות (נקודה 13).
הסינגל השחור נפרד מהדרך הרחבה וממשיך כברת דרך קצרה אל התנור הישן שנותר מן המפעל שהיה כאן (נקודה 14).
הסינגל ממשיך להתפתל על הגבעות עוד קילומטרים אחדים ובק"מ 49 לערך ניפגש שוב עם הדרך המסומנת כחול ונרכב עמה כברת דרך קצרה עד למפגש עם כביש 40, שם ימתין לנו רכב האיסוף. נציין כי מי שעייף יוכל לחתוך לדרך המסומנת בכחול מעט קודם לכן ולחסוך את הקילומטר האחרון.
מפת המסלול (יש להקליק על המפה לקבלת מפה גדולה יותר להורדה והדפסה). המפה נלקחה מתוכנת COMPEGPS LAND עליה מותקנות מפות SHVIL-NET
סימון שביל ישראל לאופניים
גרף גבהים
קישורים להרחבת הידע
נשמח לדעת דעתכם על המסלול או לענות על שאלות - כתבו תגובתכם
כתובת המייל לא תפורסם באתר
השימוש במידע המוצג באתר הוא על אחריות הגולשים. כל מטייל ורוכב אחראי לבטיחותו ואין הנהלת האתר נושאת באחריות כלשהי.