top of page

טיול אחרי הגשם על מצוק הכורכר בחוף השרון - 24/11/18

אורך המסלול: כ- 19.3 ק"מ, טיפוס מצטבר: 185 מטר, זמן ברוטו 2:54 שעות, מזה במנוחה כ- 45 דקות , קושי פיזי - בינוני, קושי טכני קל  - בינוני.

בקצרה: מסלול העובר ברובו מעל חוף הים, עם נופים מרהיבים. המסלול אינו קשה מבחינה טכנית, אך דורש עבודה ומאמץ.  המסלול מתאים רק לימים לאחר גשם, אז החול שעל מצוק הכורכר ובחוף מהודק ומתאים לרכיבה. המסלול אינו מומלץ אם לא ירד גשם באזור בימים האחרונים

נקודת ההתחלה היא בכניסה למושב רשפון, משמאל יש רחבת חניה בה ניתן להשאיר את הרכב.

נרכב לכוון היציאה מהמושב ונחצה את כביש החוף על גבי גשר הולכי הרגל הסמוך. מעט לאחר הגדר יש התפצלות (נקודה 2) בה נפנה שמאלה ונרכב בכוון דרום על דרך רחבה. כעבור כ- 600 מטר נגיע לצומת T (נקודה 3) ונפנה ימינה לכוון מערב. השביל יתעקל חיש מהר ימינה לכוון צפון, כאשר את הדרך מלווה סימון שלושת הצבעים של "שביל ישראל".

כעבור כמחצית הקילומטר נעזוב זמנית את סימוני שביל ישראל ונבחר בסעיף הימני במזלג הדרכים (נקודה 4). עוד כברת דרך קצרה ונפגוש בדרך סלולה, נפנה שמאלה ומיד ימינה בכוון צפון (נקודה 4A).

שימו לב כי ניתן להגיע לנקודה 4A ישירות ומהר יותר, ע"י פניה ימינה במקום שמאלה בנקודה 2. עם זאת,  האפשרות שהוצעה כאן מוסיפה מעט נפח של רכיבה נעימה למסלול.

לצד הדרך נוכל לראות פסלים סביבתיים, שהנם חלק מ"פארק דינה", שהקים דניאל מנהיים, תושב ארסוף, לזכר אשתו. מומלץ בהחלט לעצור ולהביט.

נמשיך צפונה, נפנה בנקודה 5 שמאלה ומיד ימינה בנקודה 6. נעבור ליד שער הכניסה לארסוף ובמהרה נפנה שמאלה במזלג (נקודה 7) לכוון הים ושמורת גן לאומי חוף השרון. נעבור ליד שער השמורה, אך לא ניכנס אליה בנקודה זו אלא נמשיך לרכוב צפונה כשגדר השמורה משמאלנו.

בנקודה 8 (ק"מ 4.8 לערך) נפנה שמאלה ונעבור בשער מתכת צר אל תוך השמורה. כאן נכון לנו סיבוב מעגלי בשמורה, עם כוון השעון. מהשער נמשיך ישר (דרומה) בשביל מסומן בשחור, כברת דרך של כ- 1 ק"מ. השביל השחור מגיע עד סמוך ליציאה הדרומית של השמורה ואז נעבור לשביל מסומן אדום, שייקח אותנו עד לשפת המצוק, מעל חוף הים, שם יש מרפסת תצפית עם נוף מרהיב (נקודה 9).

הערה: על פי הכללים שנקבעו ע"י רט"ג, בתחום השמורה המגודרת, רק השביל המסומן בשחור מותר לרכיבה. כדי להימנע מנזק לטבע וקנסות, אין לרכוב בשביל האדום שבתחום השמורה ויש ללכת בו רגלית.

לאחר ביקור במרפסת התצפית ובעקבות האמור לעיל, חתכנו מהר ככל האפשר ימינה (נקודה 10), התרחקנו מקו המצוק וחזרנו לשביל המסומן בשחור, בו פנינו שמאלה (צפונה) לכוון השער בו נכנסנו. אל המצוק עוד נחזור בהמשך, מחוץ לגבולות השמורה.

חוזרים לשער המתכת שבנקודה 8, אך לא יוצאים ממנו ותחת זאת יורדים בשביל צר עד לחוף הים. שימו לב שבשביל יש הולכי רגל, כך שיש להיות זהירים.

יורדים לחוף הים וכעבור כ- 100 מטרים פונים ימינה (נקודה 11) ומטפסים בדרך רחבה. כעבור כ- 150 מטר נעזוב את הדרך הרחבה ונפנה שמאלה (נקודה 12, ק"מ 8.0 לערך). כאן נכונה לנו עליה תלולה וקצרה, שהנחושים בינינו יצליחו לשרוד בלי לרדת מהאופניים.

מיד לאחר העליה נפנה שמאלה ומיד ימינה ובמזלג הדרכים הדרכים הקרוב (נקודה 13) נפנה שמאלה לשביל הקרוב יותר לשפת המצוק. כאן נכון לנו קטע רכיבה מרהיב, עם עליות וירידות קצרות. מומלצת גם עצירה למנוחה באחת הנקודות היפות הצופות לים.

לאחר כ- 3.5 ק"מ של הרפתקאות ונופים מרהיבים, נרד בירידה תלולה ימינה ונגיע לצומת (נקודה 14, 11.9 לערך) בה נפנה ימינה וכעבור כ- 100 מטרים שוב ימינה ונתחיל דרכנו חזרה דרומה.

כעת נרכב בסינגל המרוחק קצת יותר מהים, רובו מסומן בסימון שבילים כחול. שביל זה נעים לרכיבה ובסוף החורף ובאביב יש כאן פריחה מרהיבה.

בק"מ 15.3 לערך אנו חוזרים לנקודה 13 ורוכבים בדרך בה הגענו:  נרד בירידה תלולה עד למפגש עם הדרך הרחבה בנקודה 12. כאן נפנה שמאלה ונעלה בתלילות רבה בדרך שמתעקלת ימינה ומביאה אותנו (לאחר מעבר מחסום רכב) אל החניה והשער הצפוני של שמורת חוף השרון (נקודה 8).

מכאן נחזור על במדוייק עקבותינו, כמתואר בתחילת המסלול, כאשר בדרכנו נעבור שוב ליד שער השמורה הדרומי והישוב ארסוף. שימו לב שבנקודה 4A ניתן לפנות שמאלה, לחסוך את הסיבוב שעשינו בתחילת המסלול ולחזור ישירות לנקודה 2, לגשר הולכי הרגל ולחניה בכניסה למושב רשפון.

מפת המסלול (יש להקליק על המפה לקבלת מפה גדולה יותר להורדה והדפסה). המפה נלקחה מתוכנת COMPEGPS עליה מותקנות מפות SHVIL-NET
גרף גבהים
קישורים להרחבת הידע

השימוש במידע המוצג באתר הוא על אחריות הגולשים. כל מטייל ורוכב אחראי לבטיחותו ואין הנהלת האתר נושאת באחריות כלשהי.