top of page

משחרות ללוטן על שביל ישראל לאופניים - 4/3/2017

אורך המסלול: כ- 43.6 ק"מ, טיפוס מצטבר: 333 מטר, זמן ברוטו 4:52 שעות, מזה במנוחה 2:02.  קושי פיזי: בינוני, קושי טכני: בינוני

בקצרה: מסלול מדברי נהדר, לא פחות, רובו בסינגלים בנויים היטב, על "שביל ישראל לאופניים". בלקראת סוף המסלול - ירידה באחד מקטעי הרכיבה המרהיבים בארץ - מעלה קטורה. באזור זה מומלץ לרכב בחודשים אוקטובר - אפריל ולא בימים חמים מידי.

הערה: מסמני "שביל ישראל לאופניים" בחרו לסמן אותו רק עבור מי שבא מצפון לדרום. לכן אנו נראה בדרכנו את אבני הסימון, אך לא תמיד את הסימונים הכחולים עצמם.....

יצאנו מהישוב הקטן מעלה שחרות (נקודה 1) מהכיכר במרכז הישוב בשרך ברורה דרום מערבה ומתחברים כעבור 400 מטר עם שביל היורד דרומה ומסומן בסימון "שביל ישראל" (שלושה צבעים). עליה קצרה ותלולה ובק"מ 1.2 לערך מגיעים לחיבור עם סינגל "שביל ישראל לאופניים" ופונים בחדות ימינה. סינגל זה ילווה אותנו עד סוף המסלול.

נרכב בסינגל הזורם עד לכביש בק"מ 6 לערך, שם נפנה שמאלה ומיד ימינה להמשך הסינגל (נקודה 2).

בק"מ 6.8 אנו פונים שמאלה ומתחילים בעליה הדרגתית ומתוכננת היטב, שמביאה אותנו לפסגת הר שחרות. מומלץ למצוא לאורךהמצוק נקודה להפסקה (כפי שאנו עשינו בק"מ 11 לערך) וליהנות מהנוף הנפלא של הערבה שנפרש ממזרח.

מכאן ממשיך הסינגל בירידה מהנה, עד למפגש עם שביל מסומן כחול בנחל יתרו (נקודה 3 - ק"מ 14 לערך), שיוביל אותנו מערבה, כאשר בק"מ 17.2 לערך נגיע לכביש הסמוך לשדה תעופה "עובדה" ופונים בו ימינה. כעבור 800 מטר על הכביש  אנו עוזבים את הכביש ופונים ימינה שוב לשטח, בדרך  מסומנת באדום (במקביל לסימון שביל ישראל לאופניים).

כעבור כברת דרך קצרה, נראה משמאלנו את הדיונות היפות - חולות כסוי - נעבור את חניון האתר וכשהדרך המסומנת באדום מתעקלת בחדות שמאלה (ק"מ 20.2 לערך), נעזוב אותה וניכנס לסינגל שמטפס מזרחה ומגיעה לאחר 1.2 ק"מ חוצה דיונה יפה (ק"מ 21.4 לערך) וכעבור עוד כ- 1.5 ק"מ מגיע לשביל סרפנטינות מרהיב באורך של חצי ק"מ (מעלה כסוי)  בו נרד בזהירות אל ערוצו של נחל כסוי (ק"מ 23.4 לערך, נקודה 5).

חוצים את הנחל לגדתו הצפונית ומגיעים לעליה תלולה אך קצרה, שלאחריה אנו במגמת כללית של ירידה בכוון צפון עד לצומת שיזפון (ק"מ 31.8 לערך, נקודה 6). מומלץ להתפנק במטעמים הטבעוניים ב פונדק "נאות סמדר" הנמצא במקום ולקרוא את סיפורו המיוחד של המקום בקישורים המופיעים למטה.

חוצים את הצומת ונכנסים לדרך עפר במקביל לכביש. בק"מ 35.1 לערך פונים ימינה ושוב שמאלה עדיין בצמוד לכביש. הדרך מתחילה להתרחק מהכביש לכוון צפון. בק"מ 37.5 לערך (נקודה 6A) נגיע לואדי בו נטפס ימינה אל ראש מעלה קטורה.

שימו לב שבנקודה זו (6A) ניתן לערוך גיחה רגלית קצרה בשביל צפון מזרחה לתצפית על מפל קטורה המרהיב (אנו לא עשינו זאת במסלול זה). המראה מלמעלה מדהים ויש להזהר, כיוון שהדרך מגיעה לקצה המצוק. השביל למפל, שאורכו כ- 300 מטר, אינו רכיב ומסומן במפה בנקודות שחורות.

אנו פנינו כאמור ימינה וטיפסנו בואדי כ- 0.7 ק"מ בקירוב עד לראש מעלה קטורה המסומן בסימון שבילים כחול (נקודה 7 - ק"מ 38.2 לערך). כאן מתחילה אחת הירידות היפות בדרום בפרט ובארץ בכלל. השביל מתפתל בתחילתו ואחר כך יורד לאורך המצוק, תוך שהוא מאבד גובה במהירות. השביל בנוי היטב ורכיב ברובו (למעט שני קטעי מדרגות), אולם יש לנקוט כאן במשנה זהירות עקב התהום הפעורה לצידו.

הירידה מתמתנת​ ואנו ממשיכים בדהרה נוחה בסינגל, שנפרד מסימון השבילים הכחול ומתחבר לסימון שבילים ירוק. בק"מ 43.4 חוצה השביל את כביש הערבה מתחתיו לכוון קיבוץ לוטן (נקודה 8).

אנחנו סיימנו כאן את המסלול (יש בנקודה זו גישה נוחה לרכב איסוף מכביש הערבה - כ- 2 ק"מ מצפון לצומת קטורה).מי שמעוניין להגיע לקיבוץ לוטן, יפנה בפניה הראשונה ימינה וירכב קצת יותר מ- 2 ק"מ במקביל לכביש הערבה עד לכביש הגישה לקיבוץ.

מפת המסלול (יש להקליק על המפה לקבלת מפה גדולה יותר להורדה והדפסה). המפה נלקחה מתוכנת COMPEGPS עליה מותקנות מפות SHVIL-NET
סימון שביל ישראל לאופניים
גרף גבהים
קישורים להרחבת הידע
סרטון וידאו מהטיול (מומלץ להעביר לאיכות HD)

השימוש במידע המוצג באתר הוא על אחריות הגולשים. כל מטייל ורוכב אחראי לבטיחותו ואין הנהלת האתר נושאת באחריות כלשהי.