top of page

מהר תבור לסינגל בית קשת והסביבה - 9/11/2018

אורך המסלול: 35.5 ק"מ, טיפוס מצטבר: 920 מ', זמן ברוטו: 4:40 שעות, מזה במנוחה 1:34. קושי פיזי: בינוני-קשה, קושי טכני: בינוני

בקצרה: מסלול מעגלי המתחיל ומסתיים בכפר תבור. המסלול כולל טיפוס ארוך להר תבור, רובו בשיפוע מתון יחסית ורכיב, למעט קטע עליה אחד תלול ובעייתי לרכיבה. לאחר הביקור בפסגה, נרד מההר נרכב בקטע לא ארוך מסינגל בית קשת, נסייר בסמטאותיו הציוריות של כפר כמא הצ'רקסי ונקנח במעיין שווה במיוחד.

הטיול הופיע במקור באתרו של רז גורן, שרכב בו בשנת 2017, בדף זה יש התאמות ושינויים קלים בלבד למסלול.

נקודת ההתחלה והסיום (1)  היא בחנית קניון "מול התבור". המקום הומה מבקרים ויש גם שירותים פתוחים.

מהחניון יצאנו שמאלה, עברנו כיכר ופנינו בכיכר הבאה ימינה לכביש 65 (נקודה 2). בכביש פונים ימינה, חוצים אותו בזהירות, ובנקודה 3 נכנסים לשביל  המקביל לכביש ואז פונה שמאלה ומטפס בתלילות לכוון הכפר שיבלי שבמורדות הר תבור.

במהלך הטיפוס מגיעים לדרך סלולה (נקודה 4) פונים ימינה ולאחר מכן במזלג בוחרים בסעיף השמאלי ויוצאים לדרך הראשית של הכפר, בה פונים שמאלה (נקודה 5, ק"מ 3.0 לערך).

הדרך יורדת מעט, אך לא לאורך זמן ובמהרה נתחיל בטיפוס המתמשך להר תבור. בנקודה 6 אנו עוזבים את הדרך הראשית וממשיכים בדרך עפר במעלה ההר. בנקודה 7 (ק"מ 4.2) יש פיתול ופניה חדה ימינה, כאן הקטע הקשה בעליה, שיחייב חלק מאיתנו ירידה לפרקים מהאופניים  ולאחר מכן שוב פניה חדה שמאלה במעלה ההר. שימו לב בהמשך הטיפוס לא לפספס את  נקודה 8 (ק"מ 7.9) בה פונים בחדות ימינה ואת נקודה 9 (ק"מ 9.1) בה נפנה בחדות שמאלה.

מנקודה 9, נמשיך בעליה לאורך כ- 2 ק"מ נוספים, כשמשמאלנו נגלה הכפר דבוריה, ונגיע לכביש העליה להר תבור (נקודה 10, ק"מ 11.1).

מכאן, המשך טיפוס בכביש המפותל עד לפסגת ההר. שימו לב שיש בקטע זה תנועת מכוניות ערה, אנא היזהרו. לאורך הכביש יש פינות בטוחות לעצירה ויפות, בהן ניתן להתרשם מהנוף המרהיב הנגלה לעינינו בעליה להר.

בפסגת ההר יש חניון נחמד בו נוכל לנוח (נקודה 11).  ניתן להציץ בכנסיית ההשתנות הפרנציסקנית (ראו קישור למטה), אך לא מתאפשר להיכנס אליה עם בגדי רכיבה וכמובן שלא להכניס אופניים לחצר הכנסייה.

מהפסגה נרד בכביש המפותל בזהירות, בנקודה 12 (ק"מ 16.2) נפנה ימינה בכביש, נעבור את "טרמינל התבור", על חנויות התיירים שבו, וכעבור כ- 600 מטר נפנה שמאלה לדרך סלולה, עם סימון שביל כחול (נקודה 13). בצומת הקרוב נמשיך שמאלה עם הסימון הכחול וכעבור כ- 1 ק"מ נפנה ימינה לדרך בסימון אדום (נקודה 14, ק"מ 17.9).

כעבור כחצי  ק"מ, פניה ימינה בנקודה 15  לסינגל בית קשת, המסומן בסימון האופניים הצהוב של קק"ל. נרכב עם סימון הסינגל, שימו לב שלאחר כמה מאות מטרים פונים שמאלה בדרך רחבה ושוב ימינה לסינגל. קטע הסינגל שנרכב במסלול זה הנו קצר, אך מהנה מאד.

בנקודה 16 (ק"מ 20.0) מסתיים פרק הסינגל ואנו פונים שמאלה (צפונה) בדרך רחבה מסומנת בירוק ומתחברים לדרך עפר רחבה  בסימון שבילים אדום, ובמקביל עדיין בסימוני הסינגל הצהובים.

בקצה הדרך (נקודה 17) מתחברים לדרך סלולה בה פונים שמאלה ובנקודה 18 (ק"מ 21.9) נתחבר לכביש הגישה לקיבוץ בית קשת בו נפנה ימינה. נרכב על הכביש כ- 1 ק"מ ובנקודה 19 נעזוב אותו שמאלה ונטפס בתלילות לגבעה, עליה נמצאת המצודה הממלוכית קלעת אל חאן (נקודה 20), ששמרה בעבר על החווה החקלאית הסמוכה חנות תגרים (החווה נמצאת מעבר לכביש). מהמצודה נמשיך עוד מעט ונחצה בזהירות רבה את כביש כפר תבור - צומת גולני (נקודה 21, ק"מ 23.6).

לאחר חצית הכביש נפנה ימינה במקביל לו ומיד שמאלה לדרך הפונה מזרחה. נרכב כ- 2.5 ק"מ במגמת עליה קלה וקצת מתישה עד הכפר הצ'רקסי, כפר כמא ונגיע לכיכר (נקודה 22, ק"מ 26.3). כעיקרון ניתן לפנות בכיכר ימינה ולהתחבר למסלול  ביציאה מהכפר, אנחנו המשכנו ישר ואחר כך ימינה ורכבנו מעט בין סמטאות הכפר הנקי והציורי. כך או כך, מגיע המסלול בסופו של דבר אל היציאה מהכפר לכביש כפר תבור-יבנאל (נקודה 23).

נפנה שמאלה בכביש ונרכב כאן בצידו ובזהירות רבה כמחצית הקילומטר, עד לכניסה לדרך עפר מימין (נקודה 24, ק"מ 27.8 לערך). לאחר כ- 1 ק"מ שימו לב לפניה שמאלה בנקודה 25, ולפניה ימינה בנקודה 26 (ק"מ 29.6).

נמשיך עוד מעט וכעבור כמה מאות מטרים נפנה שמאלה ונגיע לפנינה אמיתית - מעיין החמישה, הסמוך למושב שדמות דבורה (נקודה 27, ק"מ 30.0). המעיין הוא מקום קסום ומעולה למנוחה ורחצה.

מהמעיין נשוב לדרך הראשית, נפנה שמאלה בצומת ה- T הקרוב (נקודה 28) ולאחר קצת פחות מ- 1 ק"מ ימינה בנקודה 29 בדרך המטפסת במתינות למושב שדמות דבורה. נצא לדרך הראשית של המושב ונפנה מיד שמאלה בנקודה 30 לדרך שתוציא אותנו מהמושב וממשיכה לכוון כפר תבור, מרחק של כ- 1.5 ק"מ.

לאחר הכניסה לכפר תבור, נפנה בכיכר השניה ימינה (נקודה 31), בכיכר הבאה נמשיך ישר עד לכיכר הסמוכה לקניון "מול התבור" בו התחלנו את מסלולנו.

מפת המסלול (יש להקליק על המפה לקבלת מפה גדולה יותר להורדה והדפסה). המפה נלקחה מתוכנת COMPEGPS עליה מותקנות מפות SHVIL-NET
גרף גבהים
קישורים להרחבת הידע
נשמח לדעת דעתכם על המסלול או לענות על שאלות - כתבו תגובתכם
כתובת המייל לא תפורסם באתר

השימוש במידע המוצג באתר הוא על אחריות הגולשים. כל מטייל ורוכב אחראי לבטיחותו ואין הנהלת האתר נושאת באחריות כלשהי.