top of page

טיול קל אל חלקו הנקי של הירקון

אורך המסלול: כ- 18 ק"מ, טיפוס מצטבר: לא משמעותי, זמן מוערך ברוטו: 2-2.5 שעות (כולל ביקור בבריכת הנופרים).

בקצרה: מסלול קל, המאפשר לנו ליהנות מטבע קסום, קרוב מאד לגוש דן ומרכז הארץ ובין צירי תנועה ראשיים. נוכל ליהנות כאן משקט, צל, מים זורמים ואפילו  פינות ראויות לטבילה (יש להתעדכן האם אין אזהרות הנוגעות לאיכות המים בירקון). בחלקו השני של הטיול מזומנת לנו רכיבה בסינגל (שביל אופניים צר) ארוך ומהנה לאורך הגדה הצפונית של הירקון. בחודשי החורף אזור הירקון בוצי מאד כך שמומלץ לא לטייל בעונה זו.

נקודת ההתחלה היא שער הכניסה למבצר אנטיפטרוס (נקודה 1) הכניסה לאתר הנה מכביש 483 (פתח תקוה-ראש העין). מטעמי בטיחות הרכב, מומלץ להחנות קרוב ככל האפשר לכניסה לאתר.

מהמבצר יוצאים בדרך סלולה צפונה, המסומנת בסימון "שביל ישראל" (שלושה צבעים). נרכב לאורך גדר מבצר אנטיפטרוס, כשמימיננו מסילת הרכבת.  הדרך מתעקלת שמאלה (מערבה), נעבור מחסום רכב ובק"מ 1.4 לערך (נקודה 2) נגיע לצומת דרכים ונפנה ימינה בשביל צר, המקיף את בריכת הנופרים מימין. עד מהרה נבחין משמאלנו בשער ואם הגענו בשעות הפעילות, נוכל לבקר בבריכה המקסימה, שמשמרת את צמחי הנופר הצהוב שהיו נפוצים מאד בירקון בעבר. אם השער סגור - אל דאגה, תהיה לנו הזדמנות נוספת לביקור במקום בסיום המסלול.

נמשיך, נעבור על גשר מעל הנחל ונגיע לצומת שבו עומד מבנה פילבוקס היסטורי שבנו הבריטים כדי להגן על מסילת הרכבת (נקודה 3).

מכאן נמשיך בדרך רחבה מערבה ובנקודה 4 (ק"מ 2.5 לערך) נפנה ימינה עם סימוני שביל ישראל ונעבור מתחת למסילת הרכבת. לאחר החציה נפנה מיד שמאלה ונטפס בזהירות ימינה עד לדרך הסלולה הסמוכה לכפר הבפטיסטים שמשמאלנו.

נרכב צפונה בדרך זו וכעבור כמה מאות מטרים נעזוב אותה ימינה לשביל צר (נקודה 5, ק"מ 3.1 לערך). השביל יוליך אותנו עד לערוץ הנחל, שם נפנה שמאלה בצמוד אליו ונרכב לאורכו, כשעדיין אנו עם סימון שלושת הצבעים של שביל ישראל.

בק"מ 4.0 לערך (נקודה 6), נגיע אל המבנה ההיסטורי של בית הבטון, מקום נחמד לעצירה והתרשמות.

מבית הבטון נמשיך לאורך הנחל בסינגל קליל או בדרך הרחבה המקבילה. נתעקל ימינה עם השביל ונגיע לגשר (נקודה 7) שמתחתיו נעבור אל צידו השני (הצפוני) של כביש 5.

לאחר המעבר נפנה שמאלה (מערבה), ניפרד מסימון שביל ישראל ונרכב בדרך רחבה הצמודה לכביש הסואן. בק"מ 4.9 לערך (נקודה 8) נפנה ימינה לדרך אשר מתקרבת אל ערוץ הנחל וחוצה שוב מתחת לכביש מערבה (נקודה 9) - הפעם כביש 40. לאחר החציה, טיפוס קצרצר ואנו ממשיכים ברכיבה בצמוד לגדה הדרומית של הנחל.

בק"מ 6.2 לערך נסטה מהמסלול ימינה, נחצה את הנחל על גשרון ונבקר בטחנת הקמח אבו רבאח' שהייתה פעילה כאן בעבר (נקודה 10).

לאחר הביקור נחזור על עקבותינו ונמשיך מערבה לאורך הנחל. בק"מ 9.7 לערך (נקודה 11) נחצה את הנחל על גשרון עץ לגדה הצפונית ונפנה ימינה  (מזרחה). כאן נכונה לנו רכיבה על סינגל ארוך ומהנה לאורך הגדה הצפונית של הנחל (שוב עם סימון שביל ישראל).

יש לשים לב כאן לתנועת רוכבים שבאה ממולנו, רוב הרוכבים נוהגים לצבור מהירות בסינגל זה והתנגשות עלולה להיות לא נעימה, בלשון המעטה.

בק"מ 8.9 לערך מגיעים לדרך רחבה וחוצים עימה בזהירות את ערוץ נחל הדר שנשפך כאן לירקון. מיד לאחר חצית הנחל נפנה ימינה בדרך הרחבה ונגיע לאחת מהנקודות היפות בטיול - המפל הנסתר (נקודה 12) אם יתמזל מזלנו והגענו מוקדם מספיק, נוכל ליהנות כאן גם ממעט שקט.

לאחר הביקור במפל נתחבר שוב לסינגל שעל גדת הירקון ונמשיך בו.

בק"מ 10.8 לערך הופכת הדרך לרחבה ומגיעה לגשר מתחת לכביש 40 שחצינו בנקודה 9. הפעם נחצה בכוון מזרח ונשים לב למבנה ההיסטורי שמשמאלנו, המכונה "כנף לבנה", ע"ש חווה לגידול עופות שהייתה כאן בעבר (נקודה 13).

נתחבר שוב לסינגל המסומן שעל גדת הנחל ונרכב בו עד שנגיע למבנה נטוש נוסף שעל גדת הנחל, המכונה "בית לאה" (ק"מ 12.2 לערך, נקודה 14). למרגלות המבנה מקום נעים ומומלץ לטבילה.

מכאן נטפס מעט ונמשיך לאורך הנחל בקטע שביל חדש, אשר בעת ביקורנו במקום (נובמבר 17) רק נפתח לתנועת רוכבים. השביל ממשיך לאורך פיתולי הנחל, עד שבק"מ 13.7 לערך (נקודה 15) מגיע שוב לכביש 5, מתחתיו נחצה בחזרה לצידו הדרומי של הכביש. לאחר המעבר נפנה שמאלה במקביל לכביש ולאחר כברת דרך קצרה נפנה ימינה כאשר הנחל מימין לשביל (נקודה 16).

נרכב ליד הנחל עד כמה שניתן ונגיע לגשר רכבת ולשביל שליד בריכת הנופרים שרכבנו בו בתחילת המסלול (נקודה 17, ק"מ 15.7 לערך).

נוכל לפנות כאן שמאלה ולשוב בדרך בה הגענו, אך אם הגענו בשעות הפעילות של שמורת הטבע  (8-15 בשעון חורף, 8-16 בשעון קיץ), מומלץ לפנות ימינה ולרכוב עד עמדת הפילבוקס שכבר ביקרנו בה (נקודה 3) וכאן לפנות שמאלה. נעבור בשער של בריכת הנופרים וכעבור כברת דרך קצרה נראה משמאלנו עמדת תצפית יפה אל הבריכה (נקודה 18, ק"מ 16.1 לערך). יודגש כי מטעמי שמירת טבע אסור לטבול בבריכה והדבר עלול להסתיים בקנס כספי.

לאחר הביקור בבריכה נחזור לשביל וכאן נכון לנו קטע אתגרי מעט - ירידה אל מי הנחל ועליה תלולה בגדה השניה. קטע זה אפשרי לרוכבי שטח מנוסים ואפשר בהחלט לעלות ברגל.

השביל יוביל אותנו לשער וחזרה לנקודה 2. כאן אפשר להמשיך ישר בדרך הקצרה לרכב או לפנות ימינה על פי השילוט למבצר אנטיפטרוס ולחזור בדרך מעט ארוכה יותר, העוברת בסמוך לגדר מקורות הירקון והמבצר. אם בחרנו כך או כך, נתחבר בסופו של דבר לדרך בה התחלנו את המסלול, המובילה לשער המבצר, שם השארנו את הרכב (נקודה 1).

מפת המסלול (יש להקליק על המפה לקבלת מפה גדולה יותר להורדה והדפסה). המפה נלקחה מתוכנת COMPEGPS עליה מותקנות מפות SHVIL-NET
קישורים להרחבת הידע
נשמח לדעת דעתכם על המסלול או לענות על שאלות - כתבו תגובתכם
כתובת המייל לא תפורסם באתר

השימוש במידע המוצג באתר הוא על אחריות הגולשים. כל מטייל ורוכב אחראי לבטיחותו ואין הנהלת האתר נושאת באחריות כלשהי.