top of page

מזכרון יעקב לחוף מעגן מיכאל - 3/5/2019

אורך המסלול: 23.8 ק"מ, טיפוס מצטבר: 218 מ', זמן ברוטו 3:22 שעות, מזה במנוחה: 1:34 (כולל שתי הפסקות), קושי פיזי: קל - בינוני, קושי טכני: קל - בינוני.

בקצרה: מסלול מעגלי לא קשה ולא ארוך מאד, המתאים לרוב רוכבי השטח בעלי כושר ויכולות טכניות סבירות. המסלול משלב את אזור רמת הנדיב וזיכרון יעקב, יורד בסינגל מהיר לחוף הכרמל וממשיך עד לחוף ימה היפה של מעגן מיכאל. בטיול אין אתגרים פיזיים או טכניים יוצאי דופן (למעט סינגל מהיר אחד ומעבר חווייתי במי נחל תנינים).

תחילת המסלול במחצבת בנימינה, אליה נגיע מדרך הגישה למבצר שוני מכביש בנימינה - זיכרון יעקב (652). לא נעלה ימינה למבצר שוני ונבחין ברחבת חניה לא סלולה בה נשאיר את הרכב (נקודה 1).

מהחניה נצא מערבה בדרך עפר הצמודה למחצבה, שמתעקלת ימינה במגמת עליה. לאחר כ- 1 ק"מ שימו לב להצמד לסעיף הימני במזלג הדרכים.

בק"מ 2.0 לערך נגיע לבריכת מים גדולה ונפנה שמאלה (נקודה 2).

הדרך מתעקלת ימינה וכעבור כ- 800 מטרים נעזוב אותה ונפנה שמאלה. נרכב כמחצית הקילומטר מערבה עד לחורבת עקב (נקודה 3). כאן יש אתר ארכיאולוגי מרשים ותצפית נוף מרהיבה מערבה לכוון הים (ראו פירוט בקישור למטה).

נצע מחורבת עקב בשביל לכוון צפון מזרח, כעבור כ- 1 ק"מ מטרים נפנה בנקודה 4 שמאלה ומיד ימינה לסינגל לא ארוך, שבסופו (נקודה 5) נפנה שמאלה בדרך רחבה.

הדרך מתעקלת ימינה, עוברת ליד שדה חיטה ופרגולה, המוקדשים לניסוייו של אהרון אהרונסון (ראו קישור) ובנקודה 6 פונים שמאלה, חוצים את ערוצו של נחל הנדיב  ומתעקלים עם הדרך ימינה. בנקודה 7 עזבנו ימינה את הדרך וטיפסנו בשביל צדדי עד צומת T, שם חזרנו שמאלה והתחברנו אל הדרך. הקטע האחרון אינו הכרחי וניתן לוותר עליו ולהמשיך ישר בנקודה 7.

כאן מתחיל קטע מהנה של סינגל שיורד לתוך ערוץ נחל כבארה ועולה מצידו השני. נתחבר לדרך רחבה, נבחר בסעיף השמאלי ונרד בסינגל מהיר וזורם עד לכיכר על כביש הגישה לזיכרון יעקב (נקודה 8). נחצה את הכביש בזהירות ונרכב על המדרכה בצידו הצפוני מערבה מרחק קצר עד שנתחבר לכביש 4, בו נפנה ימינה (צפונה).

נרכב על המדרכה מימין לכביש 4 כ- 400 מטרים, ובצומת המרומזר הקרוב נחצה את הכביש מערבה ונפנה שמאלה. נמשיך מערבה על דרך סלולה, כעבור כ- 1 ק"מ בקירוב נחצה את פסי הרכבת ונמשיך מערבה בין בריכות הדגים. כעבור קצת פחות מ- 1 ק"מ נוספים נחצה על גשר את כביש החוף (נקודה 10).

לאחר המעבר על הגשר, עיקול שמאלה ושוב ימינה ואנו ממשיכים מערבה בינות לברכות עוד כ- 800 מטרים,  ובנקודה 11 פונים שמאלה (דרומה). ממשיכים דרומה 3 ק"מ בקירוב, כאשר חוף הים מימיננו והבריכות משמאלנו.

בנקודה 12 מגיעים לצומת בו עלינו לפנות ימינה (מזרחה), אולם לפני כן כדאי לערוך כאן גיחה לחוף הים של מעגן מיכאל, שהגישה אליו נוחה מכאן (נקודה 12). בסמוך אלינו נוכל לצפות באי היונים, הגדול מבין איי חופי מעגן מיכאל ודור.

לאחר הביקור בחוף הים נמשיך מזרחה בשביל הרחב, ניכנס בשער האחורי של קיבוץ מעגן מיכאל (נקודה 13) ונפנה לאחריה שמאלה ובפניה הבאה ימינה, עד ליציא הראשית מהקיבוץ (נקודה 14).

מהשער נפנה ימינה בדרך משנית המקבילה לכביש החוף ולאחר כ- 1 ק"מ נפנה שמאלה ונחצה מתחת לכביש (נקודה 15). נפנה שמאלה ומיד ימינה ונמשיך בכוון מזרח, כשבדרך אנו חוצים גשרון ופוגשים את נחל תנינים הזורם שמימיננו. בצומת הקרוב (נקודה 16) פונים ימינה ורוכבים במקביל לערוץ הנחל, אותו נחצה שוב על גשרון לצידו הימני. האזור בו אנו רוכבים כעת, היה ידוע בעבר הרחוק כ"ביצות כבארה" (ראו קישור למטה).

נמשיך דרומה בדרך רחבה, כשערוץ הנחל משמאלנו. בנקודה 17 נפנה שמאלה ונחצה במעבר תחתי מתחת לכביש 4. המעבר הנו בתוך מים והוא אתגרי מעט וחווייתי (נקודה 18).

לאחר החציה, נמשיך מזרחה מימין לערוץ הנחל, נחצה מתחת למסילת הרכבת, כאשר משמאלנו אנו רואים את מתקני מחצבת בנימינה ממנה התחלנו את המסלול. נמשיך מזרחה בשולי שדה עד שנגיע לגשרון (נקודה 19) בו נפנה שמאלה, נחצה את הנחל ונגיע אל רחבת החניה בה השארנו את הרכב.

הערה מביקור במקום ב- 19.6.20: השדה בסוף היה קשה לרכיבה כיוון שהשדה חרוש. אפשר לחצות את הנחל קצת קודם לכן על גבי גשר מאולתר מעץ (זהירות!) ולרכב בשביל נוח עד לנקודת הסיום. אפשר לזהות את מקום החציה ע"פ שלט הסבר על התנין שנקודת החציה הנה מטרים ספורים ממערב לו.

מפת המסלול (יש להקליק על המפה לקבלת מפה גדולה יותר להורדה והדפסה). המפה נלקחה מתוכנת COMPEGPS עליה מותקנות מפות SHVIL-NET
גרף גבהים
קישורים להרחבת הידע
נשמח לדעת דעתכם על המסלול או לענות על שאלות - כתבו תגובתכם
כתובת המייל לא תפורסם באתר

השימוש במידע המוצג באתר הוא על אחריות הגולשים. כל מטייל ורוכב אחראי לבטיחותו ואין הנהלת האתר נושאת באחריות כלשהי.